Sezon na paprykę

Dieta
papryka-szelazo

Papryka to z wielu powodów bardzo chętnie jadane warzywo. Po pierwsze, istnieje mnóstwo możliwości wykorzystania jej w kuchni. Można dodawać ją do gulaszu, zrobić z niej leczo lub dip paprykowy do przekąsek, urozmaicić sałatki i kanapki, faszerować i zapiekać w piekarniku, dodawać do szaszłyków, domowych pasztetów, zapiekanek czy pizzy, a także zrobić z niej zupę-krem. Po drugie, ma nie tylko walory smakowe, lecz także wizualne. Występuje w kilku intensywnych kolorach, dzięki czemu poprawia wygląd potraw trafiających na nasz stół. Po trzecie, można robić z niej przetwory – marynować lub kisić. Dzięki czemu paprykę od lokalnych producentów możemy jeść przez cały rok. Po czwarte, ma mnóstwo walorów prozdrowotnych. Po piąte, jest uprawiana w Polsce, więc możemy kupować ją w sezonie od lokalnych producentów. Mamy wtedy gwarancję, że jest świeża i nie ma za sobą setek kilometrów transportu, jest tańsza i przede wszystkim ma intensywniejszy smak i aromat.

Dlaczego papryka jest dobra dla zdrowia? Przede wszystkim zawiera mnóstwo witaminy C. Ma jej 5 razy więcej niż cytryna. Już 100 g tego warzywa pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na wspomnianą witaminę. Jednak bez obaw, paprykę można jeść w większych ilościach, ponieważ witaminę C ciężko jest przedawkować. Jej nadmiar usuwany jest z organizmu wraz z moczem. Witamina C utlenia się pod wpływem światła i wysokiej temperatury. W porównaniu z innymi warzywami poddawanymi obróbce termicznej papryka traci jej niewiele. Dlatego warto wprowadzić ją na stałe do swojego jadłospisu. Zwłaszcza jesienią, ponieważ witamina C poprawia odporność organizmu. Wzmacnia też zęby i dziąsła, zabija bakterie odpowiedzialne za próchnicę. Jest przeciwutleniaczem. Ułatwia wchłanianie żelaza. Wzmacnia naczynia krwionośne. A także przyspiesza gojenie się ran. Paprykę powinny jeść osoby, które mają anemię, problemy z pajączkami na nogach i żylakami, a także z cerą naczyniową oraz mające skłonności do częstych przeziębień.

Warzywo zawiera też wiele innych witamin i dobroczynnych pierwiastków. Jest w niej sporo witamin z grupy B, które dobrze wpływają m.in. na pracę układu nerwowego. Podobnie działa magnez w niej zawarty. W papryce znajdziemy też potas, wapń, żelazo i kwas foliowy oraz sporo błonnika, który korzystnie wpływa na trawienie oraz zachowanie dobrego stanu naszej flory jelitowej.

Czerwona, zielona czy żółta? Kolor papryki ma znaczenie. Czerwona przynosi wiele korzyści oczom i cerze, ponieważ zawiera dużo beta-karotenu (prowitaminy A). Ze względu na zawartość rutyny polecana jest osobom mającym kruche naczynia krwionośne.

Zielona ma w sobie dużo kwasu foliowego, który potrzebny jest kobietom planującym dziecko lub będącym w ciąży. Wpływa on również na funkcjonowanie układu nerwowego i poprawę nastroju. Znajdziemy w niej też, dobroczynnie działającą na cerę, witaminę E.

Żółta papryka jest dobrym źródłem luteiny, dzięki czemu chroni nasz wzrok i zapewnia dobre widzenie. Podobnie jak zielona zawiera też witaminę E.

Powrót 06.09.2019 12:04