K jak krzepliwość, czyli kilka słów o roli witaminy K w organizmie

Porady

Bardzo dużo mówi się o witaminie C czy D, sporo też słyszymy o witaminach z grupy B, a co z witaminą K? Niestety raczej cisza… A to przecież bardzo ważny element, który warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Za co odpowiada witamina K? Gdzie ją znajdziemy? Czym skutkuje jej niedobór, albo odwrotnie – nadmiar?

Witamina K została odkryta w pierwszej połowie XX wieku przez duńskiego biochemika i fizjologa Henrika Dama, który z resztą za to osiągnięcie otrzymał Nagrodę Nobla. Witamina K jest rozpuszczalna w tłuszczach (podobnie jak A, D i E) i występuje w trzech formach:

  1. K1 – fitomenandion lub fitochinon – jest syntetyzowana przez rośliny
  2. K2 – metachinon – wytwarzany przez florę bakteryjną naszego organizmu (m.in. Bacteroides fragilis, Eubacterium lentum, Lactococcus ssp)
  3. K3 – menandion – uzyskiwany wyłącznie syntetycznie

A za co odpowiada w naszym organizmie? Oczywiście za tytułowe – krzepnięcie krwi, a dokładniej za udział w tworzeniu czynników krzepnięcia oraz za przyspieszenie syntezy białek, dzięki którym powstaje skrzep. Dzięki temu, w momencie skaleczenia, nie jesteśmy narażeni na krwawienie, którego nie moglibyśmy zatamować. Nie są to jednak jedyne funkcje witaminy K. Obok układu krwionośnego, drugim, w którym odgrywa znaczącą rolę jest układ kostny. Bierze bowiem udział w formowaniu tkanki kostnej, a w połączeniu z witaminami: C i D, dodatkowo wpływa na gospodarkę wapniem i mineralizację kości.

Często w naszych artykułach podkreślamy fakt, że w organizmie najważniejsza jest równowaga. Dotyczy to także witaminy K. Zarówno jej zbyt mała ilość, jak i nadmiar niosą za sobą uporczywe skutki. W przypadku zbyt niskiego poziomu są to m.in. krwotoki z nosa, wydłużony czas potrzebny do zatamowania ran, długo utrzymujące się siniaki czy bardziej poważne – choroby układu sercowo-naczyniowego. Hiperwitaminoza, czyli nadmiar witaminy K manifestuje się np. nadmierną potliwością, niedokrwistością, swędzeniem i zaczerwienieniem skóry.

W jakich produktach spożywczych powinniśmy szukać witaminy K?

Przede wszystkim naszą uwagę powinny zwrócić warzywa z dużą zawartością chlorofilu, czyli te o intensywnej, zielonej barwie. Oto kilka przykładów:

– jarmuż,

– szpinak,

– brokuł,

– brukselka,

– szparagi,

– awokado,

– szczaw,

– groszek

Lista naprawdę jest bardzo długa. To o czym należy pamiętać, to fakt, że witamina K rozpuszcza się w tłuszczach, zatem jeżeli chcemy, aby jak najwięcej trafiło jej do naszego organizmu, powinniśmy łączyć ją właśnie ze zdrowymi olejami (np. lnianym).

Powrót 22.09.2020 14:59