Co warto jeść podczas miesiączki, aby dodać sobie energii i poprawić samopoczucie?

Ciekawostki
okresudziewczyny-szelazo

Wiele kobiet w czasie miesiączki skarży się na złe samopoczucie oraz dolegliwości fizyczne. Okazuje się, że odpowiednia dieta może pomóc przetrwać te trudne dni. Mimo że podczas menstruacji prawdopodobnie towarzyszy Ci wilczy głód i masz wrażenie, że pochłonęłabyś wszystko, co jest pod ręką, warto zwrócić uwagę na to, co jesz.

Potas normalizuje apetyt. Zapobiega to napadom głodu oraz wpływa na ilość zatrzymywanej wody w organizmie. Znajdziesz go m.in. w ziemniakach, pomidorach i soku pomidorowym, batatach, burakach, botwinie, arbuzach, cielęcinie oraz jabłkach.

W Twojej diecie nie powinno zabraknąć produktów, które zawierają kwasy omega-3 i witaminę D. Mają one wpływ na poprawę nastroju. Właściwym wyborem będą na przykład tłuste ryby, takie jak węgorze, łososie, sardynki, śledzie, tuńczyki, pstrągi tęczowe i makrele, ponieważ są bogate w oba te składniki. Dobrymi źródłami witaminy D są też jajka (zwłaszcza żółtko). Kwasy omega-3 znajdziesz natomiast w olejach roślinnych, orzechach i nasionach.

Należy również zadbać o dużą ilość żelaza w diecie, ponieważ w tym czasie jest ono organizmowi szczególnie potrzebne. Jest niezbędne do rozprowadzania tlenu do wszystkich komórek, powstawania czerwonych krwinek i zapobiegania anemii. W związku z tym warto jeść czerwone mięso, wątróbkę, kaszankę, tofu, kaszę gryczaną, szpinak czy natkę pietruszki (np. w postaci pesto). Ważne jest też łączenie pokarmów. Produkty zawierające żelazo zestawiaj z tymi, które są bogate w witaminę C, ponieważ zwiększa ona przyswajanie tego pierwiastka. Do mięs dodaj np. surówkę z kiszonej kapusty.

Na brak energii w czasie okresu skarży się mnóstwo kobiet. Jeśli Ty również najchętniej sięgasz wtedy po słodycze, pomyśl o zdrowszych zamiennikach. Sprawdzą się tutaj bakalie, orzechy, banany i produkty pełnoziarniste.

Orzechy i banany są także bogate w magnez, kolejny pierwiastek, który należy uzupełniać w czasie miesiączki. Jest on odpowiedzialny m.in. za łagodzenie bólu i skurczów mięśni. Można go również znaleźć w otrębach, kiełkach zbóż, makreli i łososiu. Jeśli w „te dni” wzrasta chęć na czekoladę, powinnaś wybierać gorzką, z dużą zawartością kakao.

Kolejną istotną grupą są fermentowane produkty mleczne. Zawierają one dużo wapnia, który bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Jego niedobory zwiększają opuchliznę, bolesność piersi i skurcze mięśni. Produkty te są także lekkostrawne i nie powodują wzdęć. Zwiększają odporność, która podczas menstruacji bywa obniżona. Dlatego sięgaj często po kefiry, maślanki, zsiadłe mleko i jogurty naturalne.

Nie zapominaj też o cynku, który reguluje poziom hormonów w organizmie. Produkty bogate w ten pierwiastek warto jeść już w fazie PMS. Świetnym źródłem są owoce morza. Znajdziemy go też w podrobach, ciemnym pieczywie, ciecierzycy czy pestkach dyni.

Ważne jest nie tylko, co należy jeść podczas okresu, lecz także to, czego unikać. Do produktów, z których powinnaś zrezygnować w tym czasie zaliczamy: kawę, herbatę, alkohol, napoje energetyczne, colę, fast-foody, dania w proszku, słone przekąski i słodycze. Wskazana jest dieta lekkostrawna, dlatego wyeliminuj z jadłospisu potrawy smażone oraz wywołujące wzdęcia.

Powrót 16.07.2019 12:28