Sposoby na dotlenienie organizmu

Ciekawostki
dotlenienie_organizmu-szelazo

Przewlekłe zmęczenie. Brak energii. Problemy z pamięcią i koncentracją. Ospałość. Mniej efektywna praca. Bóle i zawroty głowy. Owszem, mogą świadczyć o chorobie. Jednak istnieje też spore prawdopodobieństwo, że masz po prostu niedotleniony organizm.

Jakimi sposobami można dostarczyć swoim komórkom więcej tlenu? Jest on przecież niezbędny w każdym procesie, który zachodzi w naszym organizmie.

Na początek warto zrobić sobie podstawowe badania krwi. Wiązanie niewystarczającej ilości cząsteczek tlenu może być skutkiem tego, że mamy za małą ilość erytrocytów. Zawierają one hemoglobinę – białko, którego główną funkcją jest transportowanie tlenu (przyłączanie go w płucach i uwalnianie w tkankach). Za taki stan często odpowiadają niedobory żelaza. W przypadku anemii trzeba wprowadzić odpowiednie leczenie wspierane dobrze ułożoną dietą.

Ważne jest również dostarczenie sobie odpowiednich ilości kwasów omega 3 i omega 6, które zwiększają przepuszczalność błon komórkowych. Bez nich komórki nerwowe nie będą gotowe na przyjęcie tlenu.

Niedotlenienie organizmu często wynika też z braku dostępu do świeżego powietrza i niewłaściwego oddychania. Zarówno w domu, jak i w biurze powinno się wietrzyć jak najczęściej pomieszczenia, w których przebywamy. Uchylenie okna nawet na pięć minut może spowodować, że senność zniknie, a my będziemy pracować lub uczyć się znacznie efektywniej. Ta sama zasada dotyczy np. samochodu, zwłaszcza gdy mamy przed sobą długą podróż. Klimatyzacja, owszem, obniży temperaturę w jego wnętrzu, nie zastąpi jednak świeżego powietrza. Jeśli pracujemy z domu, dobrym pomysłem jest zrobienie sobie półgodzinnej przerwy i wyjście na spacer. Po powrocie mózg będzie funkcjonował znacznie lepiej.

Aby organizm porządnie wypoczął, odpowiednią ilość tlenu należy zapewnić sobie również podczas snu. Dlatego porządne przewietrzenie sypialni przed położeniem się do łóżka jest tak istotne. Jeśli tylko pogoda na to pozwoli, śpijmy przy otwartym oknie.

Warto jak najczęściej spacerować. Na ile to możliwe, powinny być to spacery na łonie natury – lasy, łąki, parki miejskie. Spacer chodnikami w centrach miast lub wzdłuż ruchliwej trasy, gdzie oddychamy spalinami, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jednak jeśli nie mamy okazji do wyjazdu poza miasto, lepiej spacerować w takich warunkach niż w ogóle. Spacery nie tylko dotleniają, lecz także poprawiają wydolność organizmu.

Istnieją również intensywniejsze rodzaje ruchu, które pomagają dostarczać tlen do naszych komórek. Zalecane są wszelkie ćwiczenia aerobowe, które na dłuższy czas podnoszą tętno. Należą do nich bieganie, pływanie, jazda na rowerze, aerobic, taniec czy nordic walking.

Uczmy się oddychać. Bardzo wiele osób ma tendencje do tego, że oddycha zbyt płytko. Tymczasem powietrze powinniśmy wdychać długo i powoli. Istotna jest również postawa ciała. Starajmy się nie garbić, ponieważ wówczas nie pobieramy wystarczającej ilości powietrza. Zadbajmy też o to, aby brzuch nie był ściśnięty elementami odzieży. W internecie można znaleźć mnóstwo ćwiczeń oddechowych, za wykonywanie których organizm będzie nam wdzięczny. Warto nauczyć się oddychania przeponowego. Przydatne będą tu również praktykowanie uważności lub medytacja, ponieważ uczą one świadomego oddechu.

Istnieją też różne zabiegi, dzięki którym można dotlenić swój organizm (zwłaszcza mózg). Jednym z nich jest tlenoterapia hiperbaryczna, która polega na wdychaniu czystego tlenu w warunkach podwyższonego ciśnienia. Z tańszych metod zalecamy ziewanie, śmianie się i śpiew. One również głęboko dotleniają organizm.

Powrót 21.08.2019 13:51