Jak prawidłowo przyjmować suplementy diety?

Porady
suplementy

Podstawą, która będzie dostarczała do naszego organizmu niezbędnych witamin i składników odżywczych powinna być dieta. Jednak czasami dochodzi do takich sytuacji, kiedy nie jest wystarczająca (choroby towarzyszące, stosowanie diet eliminacyjnych, źle zbilansowane posiłki), wówczas sięgamy po suplementy diety.

Suplementy diety to „środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będącym skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny (…)” (art. 3 ust. 3 pkt 39 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia). Nie możemy zatem mylić ich z lekami. Odpowiednio dobrane, pochodzące od zaufanych producentów z całą pewnością przyniosą korzyści dla naszego organizmu. Jednak jest jeszcze jeden warunek do spełnienia, a mianowicie – odpowiednie przyjmowanie preparatów. Zasady, których powinniśmy przestrzegać są następujące:

  1. Zapoznaj się z dawkowaniem suplementu – tę informację w przypadku tej grupy środków najczęściej znajdziesz na opakowaniu, oczywiście o pomoc możesz także zwrócić się do farmaceuty. Należy przestrzegać zalecanych ilości, po pierwsze aby uzyskać zadowalający efekt, a po drugie – żeby nie przedawkować danego składnika.
  2. Zwróć uwagę na to czym popijasz wybrany preparat. Co do zasady najlepszym i najbezpieczniejszym wyborem będzie woda. Jednak istnieją wyjątki, jak chociażby żelazo, którego wchłanianie zwiększa się w kwaśnym środowisku, wtedy szklanka soku pomarańczowego okaże się lepszym wyborem. Zarówno suplementów diety, jak i leków, nie powinniśmy zapijać kawą, herbatą, napojami alkoholowymi oraz sokiem grejpfrutowym.
  3. Przed, po czy z posiłkiem? – to informacja, którą także powinniśmy ustalić przed rozpoczęciem suplementacji. Jest to ważne, ponieważ np. stosując witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (czyli A, D, E, K) warto zażywać je wraz z posiłkiem, który będzie tłuszcz zawierał, dzięki temu polepszymy ich wchłanianie. Z kolei jeżeli np. przyjmujemy preparaty magnezu, unikać powinniśmy ich łączenia z jedzeniem, a szczególnie takim, które jest bogate w kwas fitynowy (otręby, kasza gryczana, razowe pieczywo czy makarony), który znacznie osłabia wchłanianie tego pierwiastka.
  4. Warunki przechowywania, to bardzo ważny element, jednak niezbyt często przestrzegany. Nie stosując się do zaleceń producenta, niestety, ale możemy doprowadzić do stanu, w którym doprowadzimy do całkowitego rozkładu/inaktywacji składników, a tym samym sprawimy, że w naszym suplemencie diety tak naprawdę nie będzie nic, co chcieliśmy suplementować.

Zasady dotyczące tego jak przyjmować suplementy diety nie są skomplikowane, trzeba tylko zanim rozpoczniemy kurację dokładnie poznać składnik, który chcemy przyjmować. Dzięki temu będzie efektywna, ale i może okazać się krótsza.

Powrót 15.04.2020 12:31