O jak orzechy

Ciekawostki

Orzechy to jedne z najchętniej wybieranych bakalii. Zajadamy je jako samodzielną przekąskę, albo dodatek do owsianek, deserów czy sałatek. Nic dziwnego, bo są smaczne, ale co więcej – bardzo zdrowe dla naszego organizmu. To co łączy je wszystkie to fakt, że posiadają dobroczynne jednonasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają obniżanie poziomu „złego” cholesterolu we krwi. Jakie inne właściwości mają najbardziej popularne w Polsce rodzaje orzechów?

MIGDAŁY (575 kcal/100 g)

To nie przypadek, że rozpoczynają nasze zestawienie. Określa się je mianem najzdrowszych orzechów i musimy przyznać, że nie jest to bezpodstawny tytuł. Migdały to doskonałe źródło białka, ale nie tylko, znajdziemy w nich także solidną dawkę magnezu i fosforu. Odznaczają się najwyższą pośród orzechów zawartością witaminy E oraz B2. Stanowią sytą przekąskę, to efekt dużej ilości błonnika. Migdały m.in. poprawią wygląd skóry, opóźniają procesy starzenia i podbudują libido.

ORZECHY NERKOWCA (553 kcal/100 g)

Delikatne i przepyszne, ale to nie wszystko… To wspaniałe źródło witaminy B6, potasu, magnezu, fosforu i cynku. Dzięki bogactwie wymienionych składników nerkowce przyczynią się do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i metabolizmu, wspomogą układ odpornościowy, zdrowie kości i zębów, wpłyną pozytywnie na wygląd skóry, włosów i paznokci, a także na produkcję czerwonych krwinek.

ORZECHY WŁOSKIE (654 kcal/100 g)

Tak, są kaloryczne, ale nie są to puste kalorie. W prawie 60% składają się z dobroczynnych wielonasyconych kwasów tłuszczowych. Jedynie 3 sztuki orzechów włoskich pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3. Dodatkowo dostarczą do naszego organizmu witaminy B6 i E, żelazo, kwas foliowy (dlatego zaleca się ich spożywanie kobietom w ciąży), magnez i fosfor. Zawarte w orzechach włoskich składniki pomogą m.in. w poprawie funkcjonowania mózgu, samopoczucia, wpłyną na prawidłowy rozwój płodu czy wygląd skóry.

ORZECHY LASKOWE (628 kcal/100 g)

Podobnie jak orzechy włoskie zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także witaminy: E, C, A, K, kwas foliowy, żelazo, magnez i cynk. Orzechy laskowe będą miały wpływ na m.in. walkę organizmu przed szkodliwymi wolnymi rodnikami, zapobieganie powstawania zmian miażdżycowych, przeciwdziałanie występowania niedokrwistości, prawidłową pracę układu nerwowego czy utrzymanie stałego poziomu ciśnienia krwi.

ORZESZKI ZIEMNE (567 kcal/100 g)

To bardzo ciekawe bakalie, ponieważ należą do roślin motylkowatych (czyli do tych co groch, fasola, soja czy soczewica), ale smakiem bardziej przypominają orzechy. To pochodzenie warunkuje ich wysoką zawartość białka. Fistaszki (popularna nazwa) zawierają również bardzo dużą ilość witaminy B3, a także witaminę E, kwas foliowy i resweratrol (w czerwonej skórce na powierzchni orzecha). Pomagają w: prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego, układu nerwowego, kontroli poziomu cukru we krwi, przyroście mięśni oraz funkcjonowaniu mózgu.

Orzechy, niezależnie od rodzaju, to smaczna przekąska. Pamiętajmy jednak, aby podchodzić do nich z głową. Specjaliści zalecają jedzenie garści miksu orzechów kilka razy w tygodniu. Zachęcają do spożywania ich samodzielnie, a nie jako składnika potraw, a także do wybierania najmniej zmienionych form (tj. bez czekolady, karmelu czy dodatkowej porcji soli).

Powrót 03.02.2020 14:04