Dlaczego żelazo jest ważne w diecie kobiet?

Uncategorized

Żelazo należy do tej grupy pierwiastków, bez których ludzki organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Mało tego, nasze ciało nie jest w stanie samo go zsyntetyzować, dlatego bardzo często narażeni jesteśmy na jego niedobory. A dlaczego szczególnie w kontekście kobiet powinniśmy zwracać uwagę na poziom tego pierwiastka?

Nie od dzisiaj wiadomo, że kobiecy organizm jest mechanizmem delikatnym i chociaż płeć piękna dźwiga na swoich barkach całą masę problemów, to niestety, ale może się to na nich szybko odbić. Skąd tak częste występowanie anemii (niedoboru żelaza) w tej grupie? Dzieje się tak na skutek różnych czynników i o ile nie mamy do czynienia z chorobami, to zaliczyć do nich możemy:

 

  1. Długotrwałe i obfite krwawienia miesiączkowe
  2. Odchudzanie się, stosowanie restrykcyjnych diet
  3. Ciążę
  4. Karmienie piersią
  5. Intensywny wysyłek fizyczny
  6. Stres (a ściślej brak apetytu i nie jedzenie pod jego wpływem)

Oczywiście jak w przypadku każdego odchylnia od normy, także i niedostateczny poziom żelaza w organizmie kobiet będzie dawał o sobie znać. Będzie się to działo przede wszystkim na skutek niedostatecznego natlenienia i odżywienia komórek (żelazo to składnik hemoglobiny, białka transportującego tlen), a zamanifestuje się na wielu poziomach organizmu. Najbardziej specyficznymi objawami są: zmęczenie, senność i brak koncentracji, zwiększone odczuwanie bólu oraz osłabienie układu immunologicznego, a co za tym idzie, zwiększona podatność na infekcje. Jakby tego było mało, zauważyć można także niekorzystne zmiany w wyglądzie: matowe włosy, łamliwe paznokcie, zajady w kącikach ust, bladą, ziemistą wręcz cerę.

Diagnostyka niedoboru żelaza jest niezwykle prosta – wystarczy morfologia krwi. Na jej podstawie lekarz będzie mógł stwierdzić, na ile poważny jest problem i zaleci odpowiednie leczenie – albo preparatami z żelazem, albo zmianą diety (uzupełnienie jej mięsem, podrobami, produktami zbożowymi, nasionami, warzywami bogatymi w żelazo, m.in. pietruszkę, szpinak, soczewicę).

Drogie Panie, dbajcie o siebie, podstawowe badania krwi i ginekologiczne powinny znaleźć w Waszym kalendarzu stałe miejsce!

Powrót 12.03.2020 13:31