Wielka piątka w ciąży

Dieta
szelazo5

Tytuł artykułu, choć może wydawać się nieco enigmatyczny, w pełni wskazuje zasady, jakimi powinna poddać się kobieta, myśląc o racjonalnej i bezpiecznej suplementacji w okresie ciąży. Wielka piątka (a z języka angielskiego „Big Five”) to w tym wypadku nic innego, jak 5 najważniejszych składników pokarmowych – kluczowych dla właściwego funkcjonowania przyszłej Mamy, jaka również nienarodzonego jeszcze dziecka. Jakie to składniki? Otóż, mamy na myśli żelazo, kwas foliowy, kwas tłuszczowy DHA, jod oraz witaminę D3. Warto dodać, że rola tych składników jest udokumentowana wynikami badań i – co równie ważne – poparte jest stanowiskiem samych ginekologów.

Kwas foliowy

To z pewnością jeden z ważniejszych składników przed poczęciem oraz w pierwszym trymestrze ciąży. Badania wskazują, że kwas foliowy zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej (czyli swego rodzaju zalążka ośrodkowego układu nerwowego) u płodu aż o 70 proc., a także aktywnie uczestniczy w syntezie krwinek czerwonych. Będzie więc – podobnie jak zresztą żelazo – istotny w profilaktyce anemii, która jak wiemy u ciężarnych pojawia się częściej niż u innych kobiet.

Kwas DHA

Jest to obecnie najcenniejszy kwas omega-3. Naturalnie znajdziemy go tylko w tłuszczu ryb morskich, algach i owocach morza. Kwas tłuszczowy DHA – podobnie jak kwas foliowy – aktywnie uczestniczy w kształtowaniu się układu nerwowego, wpływa na ostrość widzenia u dziecka, poprawia parametry urodzeniowe malucha, a także – jak wskazują ostatnie, dobrze potwierdzone badania naukowe – znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji okołoporodowej – choroby, które niestety coraz częściej dotyka młode mamy zamieszkujące kraje wysoko rozwinięte.

Jod

To pierwiastek ważny, zwłaszcza dla tarczycy i hormonów wytwarzanych przez ten gruczoł głównie tyroksyny. Od produkcji tego hormonu uzależnione jest m. in. właściwego kształtowanie się układu nerwowego w pierwszym trymestrze ciąży, gdyż w tym czasie płód nie posiada jeszcze własnej tarczycy. Nie bez przyczyny zapotrzebowanie na jod u kobiet w ciąży wzrasta aż o 50 proc.

Witamina D3

To składnik wpływający nie tylko na prawidłową masę kostną, ale także regulujący pracę wielu układów i narządów. Jak się wskazuje, witamina D3 zapobiega infekcjom (zarówno u matki, jak i u dziecka), zmniejsza ryzyko cukrzycy ciążowej (która nie jest wcale aż tak rzadkim problemem w tym okresie), wpływa na wchłanianie wapnia, a także… poprawia stan jamy ustnej. W Polsce (głównie z uwagi na położenie geograficzne i niski poziom nasłonecznienia) niedobory tego składnika występują niemal u wszystkich noworodków, co tym bardziej wskazuje na potrzebę dodatkowej suplementacji witaminy D3 u ciężarnych.

Żelazo

Badanie wskazują, że przyjmowanie żelaza w I trymestrze zapobiega rozwojowi anemii w kolejnym okresie ciąży, czyli w czasie, kiedy płód podlega intensywnemu rozwojowi. Deficyty żelaza mogą przyczynić się do niedotlenienia płodu, a to w konsekwencji zwiększa ryzyko wad rozwojowych dziecka. Z kolei, niedotlenienie tkanek narządów rodnych kobiety zwiększa ryzyko poronienia lub przedwczesnego porodu. Jak wskazują badania epidemiologiczne, to właśnie niedobory żelaza stanowią najczęstsze deficyty składników pokarmowych u kobiet w ciąży. Dlatego tym mocniej akcentuje się ostatnio przynależność tego minerału do tzw. Big Five w okresie ciąży.

Powrót 20.03.2019 11:07