Rzeżucha – właściwości i proste sposoby na jej wyhodowanie

Dieta
rzeżucha

Spokrewniona z kapustą świeża zielona rzeżucha jest nie tylko idealną dekoracją na wielkanocny stół, ale stanowi także bogaty w wartości odżywcze dodatek do każdego posiłku. Kilkudniowe kiełki zwieńczone intensywnie zielonymi listkami stanowią symbol odradzającego się życia, nadchodzącej wiosny, a zarazem dodatek podkreślający smak świątecznych przystawek i dań głównych.

Jak wyhodować rzeżuchę w domu? Postępowanie jest bardzo proste.
Uprzednio zamoczone w wodzie (do momentu napęcznienia) ziarna rzeżuchy jadalnej wysiewamy gęsto na wilgotnej ligninie. (Lignina powinna być wilgotna, a nie zalana wodą). Ziarna stosunkowo szybko zaczynają kiełkować, a już po 5- 6 dniach są gotowe do zbioru. Kilkucentymetrowe kiełki odcinamy nad samą warstwą ligniny i stosujemy jako dodatek ubogacający smak świątecznych sałatek, jajek, kanapek oraz przyprawę do dań mięsnych.
Rzeżucha charakteryzuje się pikantnym smakiem i zapachem, gdyż zawiera spore ilości olejków eterycznych. Ponadto ta niepozorna roślina wyróżnia się zawartością żelaza, siarki, wapnia, fosforu, potasu oraz witamin A, B1, B2, B3, B6, C, E i K. Roślina podkreśli walory niejednej potrawy- dodatek świeżej rzeżuchy urozmaici świąteczną sałatkę, poprawi smak jajek podawanych zwykle wyłącznie z majonezem, doda pikantnego charakteru kanapkom i śniadaniowemu twarożkowi, a nawet potrawom mięsnym z drobiu czy jagnięciny.
Szczególną rolę tej roślinie nie bez znaczenia przypisuje się w okresie wczesnej wiosny, kiedy większość uprawianych pod szklarnią warzyw zawiera mniejsze ilości substancji odżywczych, a te przechowywane w chłodniach tracą wiele witamin.

Wyhodowana bez nawozów i środków ochrony roślin rzeżucha poprawia procesy trawienne, korzystnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci, wzmacnia układ kostny i odporność organizmu, działa moczopędnie i odkażająco na układ pokarmowy oraz stanowi skuteczną receptę na wiosenne przemęczenie! Niech wczesna wiosna i nadchodzące święta będą dobrą okazją nie tylko na wypoczynek, ale i wzbogacenie diety w potrzebne w tym okresie organizmowi wartości odżywcze. Jedzmy zdrowo i z rozsądkiem!

Powrót 26.04.2019 13:09