Kwas foliowy. Czy tylko dla kobiet w ciąży?

Porady
kwas-foliowy-szelazo

Witaminę B9 na ogół kojarzymy dopiero wtedy, gdy padnie jej powszechnie używana nazwa: „kwas foliowy”. Najbardziej znana jest przyszłym mamom, ponieważ prawidłowy poziom kwasu foliowego w organizmie ciężarnej kobiety jest niezwykle istotny. Ale czy tylko one powinny ją uzupełniać? Warto przyjrzeć się bliżej tej, mniej znanej niż B6 czy B12, witaminie z grupy B.

Nasz organizm jest zdolny do samodzielnego syntetyzowania kwasu foliowego. Dzieje się tak dzięki bakteriom jelitowym zamieszkującym przewód pokarmowy. Ta produkcja jest jednak zbyt mała, by zaspokoić wszystkie potrzeby. Dlatego warto pomyśleć o zbilansowanej diecie, zawierającej produkty bogate w tę witaminę, albo o suplementacji.

Duże ilości kwasu foliowego znajdują się w warzywach liściowych. Najwięcej jest go w szpinaku. Nieco mniej znajdziemy w brukselce, brokułach, kalafiorze, sałacie, kapuście i szparagach. Warto też jeść pomidory, kukurydzę, warzywa strączkowe, buraki, orzechy, ziarna słonecznika, drożdże piwowarskie, awokado, banany i pomarańcze, choć ta grupa zawiera najmniej witaminy B9.

Dlaczego kwas foliowy jest tak ważny dla naszego organizmu? Ma on wpływ na mnóstwo procesów zachodzących w ludzkim ciele, począwszy od dziedziczenia. Bierze on udział w zachowaniu materiału genetycznego i przekazywaniu cech dziedzicznych komórek, reguluje również ich podział. Zapobiega uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu, dlatego tak ważna jest suplementacja kwasu foliowego w czasie ciąży. Odpowiednia ilość witaminy B9 w organizmie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia rozszczepienia kręgosłupa.

Jednak nie tylko kobiety w ciąży potrzebują kwasu foliowego. Ma on bardzo duży wpływ na nasz mózg i układ nerwowy. Niedobory mogą powodować stany depresyjne, lęki, nadmierną drażliwość. Pojawiają się problemy z pamięcią i koncentracją. Osoba, która ma za niski poziom witaminy B9 w organizmie, może czuć się ciągle przemęczona i jednocześnie cierpieć na bezsenność. U ludzi starszych może nastąpić przyspieszenie wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych.

Kwas foliowy reguluje również wzrost i funkcjonowanie komórek. Kiedy jest go za mało, następuje zahamowanie ich wzrostu i odbudowy. Jest to groźne szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży (zwłaszcza u dojrzewających dziewcząt). Foliany (pod taką postacią kwas foliowy występuje w organizmie) są również niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego. Ich niedostateczna ilość prowadzi często do niedokrwistości megaloblastycznej. W wyniku niedoborów może rozwinąć się także miażdżyca i związane z nią dysfunkcje układu sercowo-naczyniowego. Deficyty witaminy B9 mają związek z większym ryzykiem zachorowalności na niektóre nowotwory, m.in. raka jelita grubego, sutka, jajnika, macicy, płuc i trzustki.
Warto też wspomnieć o wpływie kwasu foliowego na układ pokarmowy: usprawnia on jego działanie, bierze udział w tworzeniu soku żołądkowego, reguluje pracę jelit, żołądka i wątroby. Jeśli jest go zbyt mało, pojawiają się zaburzenia wchłaniania, biegunki, brak apetytu i utrata wagi.
Jak widać, objawy niedoboru witaminy B9 są dość nieswoiste. Łatwo je pomylić z innymi schorzeniami. Dlatego warto zbadać sobie jego poziom i rozważyć suplementację.

Powrót 07.08.2019 9:40