Kwarantanna/separacja społeczna a dotlenienie organizmu

Uncategorized
dotlenienie

Bez wątpienia nadal znajdujemy się w nietypowym dla początku wiosny czasie. Koronawirus skutecznie pozamykał nas w domach lub zmusił do opuszczania ich tylko w niezbędnych sytuacjach. Choć sytuacja jest niekomfortowa, nie możemy narzekać, bo to niezbędny środek, aby walczyć z podstępnym wirusem. Jak dotlenić organizm bez wychodzenia z domu?

Dlaczego dotlenienie organizmu jest ważne? Tlen to niezbędny element, który wprawia w ruch maszynę – nasze ciało. Dzięki niemu nasze organy, a w tym te najważniejsze, czyli mózg i serce pracują z najwyższą wydajnością. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o prawidłowe dotlenienie. Na pewno kwarantanna czy separacja społeczna nie sprzyjają, podobnie jak długie siedzenie przed komputerem, w biurze czy leżenie na kanapie przed TV. Przewlekły stan, w którym do komórek nie będzie docierała wystarczająca ilość tlenu, spowoduje m.in. bóle i zawroty głowy, zmęczenie, senność, pogorszenie samopoczucia oraz sprawności umysłowej i koncentracji. Okazuje się, że potrzebujemy niewiele, aby pomóc organizmowi i „wtłoczyć” w niego jak najwięcej tlenu.

Wietrzenie pomieszczeń

Nie możemy zapomnieć o dopływie świeżego powietrza z zewnątrz, w miarę możliwości powinniśmy mieć jak najdłużej otwarte okna. Jeżeli warunki atmosferyczne temu nie sprzyjają np. pokój, w którym pracujemy powinniśmy wietrzyć, kiedy idziemy do kuchni przygotować posiłek. Wentylator czy klimatyzacja nie są wystarczające.

A skoro o wietrzeniu mowa – niezwykle ważne jest, aby tuż przed pójściem spać, wypełnić sypialnię świeżym powietrzem. Dzięki temu, sen będzie lepszy, a tym samym obudzimy się bardziej wypoczęci.

Dieta

Zapytacie pewnie, jak dieta ma wpływać na dotlenienie organizmu, przecież nie jemy powietrza! Powietrza może i nie, ale żelazo owszem, stanowi składnik naszych pokarmów. A jak wiemy pierwiastek ten stanowi ważny element hemoglobiny, czyli struktury odpowiedzialnej za transport tlenu do każdej komórki w ciele. Jeżeli będziemy cierpieli na anemię (niedobór żelaza), tym samym możemy spowodować niedotlenienie tkanek i narządów. Kolejnym ważnym elementem diety są kwasy omega-3 i 6, składniki te zwiększają przepuszczalność błon komórkowych, dzięki temu składniki odżywcze, a wśród nich także tlen, łatwiej penetrują do wnętrza komórek.

Prawidłowe i świadome oddychanie

Wydawać by się mogło, że przecież oddychania nie musimy kontrolować, przecież to naturalny odruch. Jest to połowiczna prawda, często np. na skutek stresu, krzywej przegrody nosowej czy nieprawidłowej postawy nie jesteśmy w stanie oddychać na tyle głęboko czy spokojnie, aby „pobrać” wystarczająco dużo powietrza. Dlatego warto poszperać w Internecie i czas kwarantanny poświęcić na naukę prawidłowego oddychania. Na pewno poczujecie różnicę!

Powrót 22.04.2020 8:32