Dlaczego nasz organizm potrzebuje witaminy B12 i gdzie możemy ją znaleźć?

Porady
wiatminaB12mini

Pod nazwą witaminy B12 kryje się nie jedna substancja, a kilka związków należących do grupy kobalamin. Nazwa związana jest z budową chemiczną tych związków, gdyż zawierają one w swojej strukturze kobalt. Najbardziej znanymi formami witaminy B12 jest cyjanokobalamina i metylokobalamina, jednak jest ich więcej. Wszystkie te związki mają skomplikowaną budowę chemiczną, różną trwałość, natomiast w organizmie człowieka poszczególne formy mogą przechodzić jedna w drugą.

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż organizm człowieka nie wytwarza samodzielnie witaminy B12, natomiast pobiera ją z pożywienia. Zdolność syntezy tej witaminy mają bakterie m.in. obecne w przewodzie pokarmowym ssaków, dlatego głównym jej źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego. Witaminę B12 znajdziemy w mięsie, w tym w podrobach, rybach, jajach, mleku i jego przetworach oraz drożdżach spożywczych. W produktach roślinnych witamina ta nie występuje. Wyjątek stanowią warzywa poddane procesowi fermentacji, który odbywa się przy udziale bakterii (przykładem jest pasta miso wytwarzana poprzez fermentację ziaren soi). Ponieważ witamina B12 jest kumulowana w tkankach, zwłaszcza w wątrobie, organizm człowieka posiada zapasy, które mogą wystarczyć nawet na 5-6 lat od momentu przyjęcia jej ostatniej porcji. Dlatego osoby spożywające mięso regularnie bez problemu zaspokajają swoje dzienne zapotrzebowanie. Jednakże do przyswojenia witaminy B12 z jedzenia niezbędna jest prawidłowa praca układu pokarmowego (żołądka, trzustki, jelita cienkiego). Co powoduje, że u osób z zaburzeniami wchłaniania w przewodzie pokarmowym, np. chorobą Leśniowskiego-Crohna, zapaleniem błony śluzowej żołądka i wieloma innymi schorzeniami może dojść do pojawienia się niedoborów witaminy B12. Problem ten może dotyczyć również wegan i wegetarian, ludzi nadużywających alkoholu, osób w podeszłym wieku.

Dlaczego jest tak ważne, aby nasz organizm miał zapewniony stały dopływ witaminy B12? Najprościej rzecz ujmując jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania każdej komórki w naszym organizmie. Najprościej rzecz ujmując, bez zagłębiania się w szczegółowe i skomplikowane przemiany biochemiczne w jakich uczestniczy witamina B12, jej główny wpływ dotyczy działania układu nerwowego, krwionośnego i pokarmowego. Zapewnia prawidłowy przebieg procesu powstawania krwinek czerwonych w szpiku kostnym, który przy braku tej witaminy prowadzi do zaburzenia krwiotworzenia i rozwoju anemii megaloblastycznej. Ponadto zawdzięczamy jej prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego, gdyż bierze udział w tworzeniu otoczki mielinowej, a więc naturalnej osłony nerwów oraz przekaźników nerwowych. Stabilizuje nasz genom, bierze udział w metabolizmie tłuszczy i cukrów i co jest niezwykle ważne, niedobory wit. B12 podnoszą poziom homocysteiny, która zwiększa ryzyko rozwoju chorób w układzie krążenia, takich jak miażdżyca naczyń mogąca prowadzić do zawałów serca czy udarów mózgu.

Kiedy brakuje nam wit. B12 początkowe objawy mogą być niespecyficzne, bardziej oddziałujące na naszą sferę psychiczną np. zaburzenia pamięci, senność, zmęczenie, problemy z koncentracją, częste zmiany nastroju. Jednak przy coraz większych niedoborach pojawiają się poważniejsze problemy neurologiczne takie jak drętwienie kończyn, problemy z chodzeniem, zaburzenia czucia, otępienie, dezorientacja a nawet stany psychotyczne.

Powrót 24.01.2019 12:21