Czas na pokrzywy

Ciekawostki
czasnapokrzyweszelao

Pokrzywa najczęściej kojarzy się z czymś nieprzyjemnym: z bąblami, swędzeniem, pieczeniem i poparzeniami. Tymczasem jest to roślina niezwykle pożyteczna dla zdrowia i urody. Już w starożytności doceniono jej lecznicze właściwości, stosowano ją m.in. do tamowania krwotoków. W medycynie ludowej była wykorzystywana nie tylko w Polsce, lecz także w Rosji, Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej. W XIX wieku uchodziła za pokarm dla ubogich. Dziś znów wraca „na salony”. Używa się jej w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. Przetwory pokrzywowe coraz częściej spotykamy w sklepach ze zdrową żywnością.

Skąd wzięła się tak duża popularność tej rośliny? Pokrzywy zawierają wiele składników korzystnych dla naszego organizmu: flawonoidy, β-karoten, witaminę C, żelazo, potas, wapń, fosfor, witaminę K i B2.
Można je spożywać w różnej postaci. Popularne są herbatki z suszonej pokrzywy. W sklepach ze zdrową żywnością i aptekach kupimy również sok wyciskany ze świeżych roślin. Jeżeli jednak mamy możliwość, warto samemu zbierać młode pokrzywy (o wysokości 15-20 cm) i przyrządzać z nich smaczne dania. Najlepszy termin zbiorów przypada od końca marca do maja. Zrywamy je z dala od uczęszczanych dróg i autostrad. Pokrzywy należy spożywać po obróbce cieplnej (trzeba je przynajmniej sparzyć – gorącą wodą, nie wrzątkiem, aby nie utraciły swoich dobroczynnych właściwości) lub po ususzeniu. Wówczas nie parzą.

Pomysłów na ich spożywanie jest bardzo wiele. Z soku wyciśniętego ze świeżych pokrzyw można zrobić np. miód pokrzywowy, który wzmacnia organizm. Sok (wyciśniemy go sokowirówką) mieszamy z dwiema szklankami rozpuszczonego miodu w proporcjach 1:3. Tak przygotowaną miksturę przechowujemy w słoiku, w chłodnym i ciemnym miejscu. Miód pokrzywowy można dodawać do herbaty, koktajli, soków czy lemoniady. Warto go stosować w przypadku anemii (zawarta w nim witamina C zwiększa przyswajalność żelaza), w stanach przemęczenia i utraty energii (połączenie pokrzywy z miodem to prawdziwa bomba witaminowa), a także w czasie obniżonej odporności.
Młode pokrzywy przyrządza się również podobnie jak szpinak. Można je np. podsmażyć na oliwie – z czosnkiem, cebulą i jajkiem. Taką mieszankę doprawiamy pieprzem, solą, kminkiem i majerankiem. Warto też dodać odrobinę gałki muszkatołowej.

Jeśli połączymy sparzone pokrzywy, oliwę z oliwek, sok z cytryny i migdały, doprawimy to solą i pieprzem i zmiksujemy w blenderze otrzymamy pyszne pesto. Można je podawać z chrupiącymi grzankami. Takie danie będzie na pewno bardzo zdrowe, a dodatkowo zaskoczysz nim znajomych. Pokrzyw na Twoim stole zapewne się nie spodziewają.

W kwietniowe dni, kiedy lato jeszcze przeplata się z zimą, warto postawić na rozgrzewającą, pożywną zupę pokrzywową. Pozwoli ona uniknąć niejednego przeziębienia. Do bulionu warzywnego dodajemy pokrzywy oraz podsmażone na maśle cebulkę i czosnek. Doprawiamy to do smaku pieprzem, solą, lubczykiem i gałką muszkatołową. Dodajemy ugotowane ziemniaki. Całość jeszcze podgrzewamy, a następnie miksujemy na gładki krem. Miłośnicy szczawiowej mogą zabielić zupę jogurtem naturalnym i dodać do niej jajko ugotowane na twardo.
Pokrzywa ma tak wiele dobroczynnych właściwości, że warto odczarować w kuchni tę mocno niedocenianą roślinę. Wystarczy, że znajdziesz dobre miejsce, gdzie możesz ją zbierać (koniecznie w rękawiczkach). Potem ogranicza Cię już tylko własna kreatywność.

Powrót 16.04.2019 12:15