Zwiększ wydolność organizmu

Ciekawostki
Zwiększ wydolność organizmu-szelazo

Wydolność organizmu można określić jako możliwość wykonania takiego wysiłku fizycznego, który nie doprowadzi do zaburzeń w funkcjonowaniu ustroju. Regularna aktywność fizyczna pozwala na wypracowanie zdolności do intensywnego wysiłku w coraz dłuższych odcinkach czasu i związana jest niejako z nabyciem odporności na zmęczenie.

Bardzo często stan zdrowia idzie w parze z wydolnością organizmu. Osoby regularnie podejmujące aktywność fizyczną są po prostu zdrowsze. Posiadają mniej tkanki tłuszczowej, rzadziej zapadają na choroby związane z układem krążenia, a codzienne czynności wymagające wysiłku jak wchodzenie po schodach, noszenie zakupów czy bieg na przystanek autobusowy nie sprawiają im problemów.

Wysiłek fizyczny wzmacnia kondycję, udoskonala cechy motoryczne jak szybkość i zwinność oraz wywiera korzystny wpływ na psychikę ludzką. Ruch poprawia samopoczucie, dzięki wydzielającym się w trakcie wysiłku hormonom oraz pozwala rozładować stres i napięcie generowane przez nadmiar codziennych obowiązków. Jak zwykli mawiać sportowcy, człowiek po wysiłku jest nie tylko zmęczony, ale i szczęśliwy.

Aktywny wypoczynek jest także świetnym rozwiązaniem dla regeneracji umysłu, a towarzyszące człowiekowi wrażenia estetyczne z różnego rodzaju wycieczek pozwalają osiągnąć stan relaksu. Po pełnym wrażeń treningu lub wyprawie sen staje się głębszy i łatwiej zasypiamy.

Fundamentalną kwestią jest właściwe dotlenienie organizmu, które pomaga zniwelować uczucie przemęczenia, senności i obniżenia nastroju. Dzięki większej zawartości tlenu, jaka dostaje się do wszystkich komórek, ciało zyskuje więcej energii i rzadziej się męczy.

Doskonałymi sposobami na poprawę kondycji organizmu są: bieganie przez ulubiony park, pływanie w ciepłej basenowej wodzie, a także wycieczki górskie, w czasie których zapiera nam dech świeżość powietrza i zmieniające się wraz z porą roku niesamowite krajobrazy.

Należy podkreślić, iż tego rodzaju treningi przeznaczone są dla każdego. Osoby cierpiące na różnego rodzaju schorzenia nie muszą przecież przebiec maratonu, aby doświadczyć tych samych wrażeń, co sportowcy. Bieganie można zamienić na spacer w przyjemnym otoczeniu, w pływaniu nie trzeba bić rekordów, a wycieczki w góry nie muszą być utożsamiane z wspinaczką alpejską.

Oprócz poprawy kondycji fizycznej i psychicznej, skutkiem ubocznym regularnej aktywności  jest też utrata kalorii i ciekawy sposób na spędzanie czasu wolnego w pojedynkę lub z bliskimi.

Powrót 27.02.2018 10:10