Gdzie znajdziesz witaminę B12?

Dieta
Mleko

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek w organizmie człowieka. Na jej niedobór (skutkujący między innymi anemią złośliwą) narażone są zwłaszcza dzieci, osoby po 50. roku życia i weganie.

Witamina B12 (zwana także kobalaminą) bierze udział w tworzeniu czerwonych ciałek krwi. Pomaga także w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i nerwowego. Przyczynia się również do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Do wczesnych objawów niedoboru kobolaminy należy chroniczne zmęczenie i osłabienie. Deficyt witaminy B12 może się również początkowo objawiać zaburzeniami trawienia, brakiem apetytu i nudnościami. Wśród wczesnych oznak niedoboru kobolaminy wymienia się także drętwienie kończyn, drażliwość, podwyższoną temperaturę ciała, zaburzenia pamięci, częste infekcje oraz zaburzenia miesiączkowania u kobiet. Do późniejszych następstw niedoboru witaminy B12 należy m. in. niedokrwistość (anemia).

Niedobór kobolaminy jest częstym problemem. Związany jest z zaburzeniami wchłaniania i niską zawartością tej witaminy w diecie. Deficyty witaminy B12 notuje się  zwłaszcza u dzieci i osób po 50. roku życia. Ryzyko niedoborów dotyczy także osób nadużywających alkoholu oraz cierpiących na choroby układu pokarmowego. Deficytem kobolaminy zagrożeni są również weganie, którym zaleca się suplementację tej witaminy. Wynika to z faktu, że głównym źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego. Najwięcej znajdziemy jej w mięsie, mleku, rybach oraz ich przetworach, a także w jajkach.

Wpis przygotowałam na podstawie:

Strona internetowa „Medycyny Praktycznej”: www.dieta.mp.pl

Instytut Żywności i Żywienia „Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja” 2012

MSK

B12

Powrót 12.09.2014 14:12