Właściwości buraków

Porady
burak

Każdy z nas rozróżnia kilka odmian warzywa ogólnie nazywanego burakiem. W przetwórstwie rolno- spożywczym zastosowanie znajdują buraki ćwikłowe, cukrowe, a także pastewne. Te ostatnie hodowane są jako surowiec służący do produkcji paszy dla zwierząt. Buraki cukrowe jak sama nazwa brzmi, są jednym z podstawowych obok trzciny cukrowej surowców stosowanych w produkcji cukru. Największą wartość odżywczą z wymienionych rodzajów tego warzywa ma jednak burak zwyczajny (Burak ćwikłowy jest jedną z odmian buraka zwyczajnego).

Na przestrzeni wieków ogrodnicy dążyli do wyhodowania warzywa o optymalnych rozmiarach korzeni i liści, w celu wykorzystania możliwie najlepiej wszystkich jego walorów.  Niemal wszyscy konsumenci tego warzywa znają jego właściwości krwiotwórcze.  Wynikają one nie tyle z poziomu zawartości żelaza uważanego za główny czynnik budujący krew, o ile ze względu na znaczącą ilość przeciwutleniaczy.

Do przeciwutleniaczy należą bowiem substancje odpowiedzialne za barwę warzywa, a mianowicie betanina i wulgaksantyna. Substancje te zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się komórek oraz ich mutacjom i destrukcji wywołanym przez nadmiar wolnych rodników.

Dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy znacząco zwiększa się ilość przyswajanego przez komórki tlenu, a w prawidłowo dotlenionym organizmie sprawnie przebiegają wszystkie procesy metaboliczne warunkujące prawidłowość jego funkcjonowania.

Przeciwutleniacze ponadto wykazują działanie przeciwzapalne oraz rozkurczające, a także obniżają ciśnienie krwi, zapobiegają krwawieniom i zakrzepom. Substancje te uszczelniają, a zarazem wzmacniają naczynia krwionośne, a także pomagają w lepszym przyswajaniu przez organizm łatwo utleniającej się witaminy C.

Buraki stanowią bogate źródło potasu, który wpływa na regulację ciśnienia krwi w organizmie. Zawartość witamin A, B oraz C w połączeniu ze wspomnianymi przeciwutleniaczami pomaga zredukować poziom złego cholesterolu we krwi, odkwasić, oczyścić z toksyn wątrobę i zregenerować organizm osłabiony różnymi schorzeniami.

Aby wykorzystać wszystkie zalety tego purpurowego warzywa, należy spożywać buraki jako składniki surówek, sałatek (zarówno w stanie surowym, jak i ugotowane). Godny polecenia dodatek do wielu dań stanowi botwina- czyli świeże, młode liście buraka. Warto też zakosztować świeżego soku o charakterystycznym smaku i intensywnej barwie będącym swoistym panaceum na oczyszczenie organizmu.

Powrót 14.03.2018 11:36