Witamina witaminie nierówna

Ciekawostki
witaminawitaminienierowna

Chociaż w ostatnich latach bardzo wiele piszę się o witaminach, tak naprawdę nadal mało kto wie jaka jest definicja tej różnorodnej, a jednocześnie bardzo potrzebnej grupy związków chemicznych.

Witaminy to tzw. związki egzogenne (czyli takie, których organizm nie jest w stanie syntezować, muszą być dostarczone z pożywieniem lub ewentualnie w postaci suplementów diety) niezbędne do zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Istnieje wiele kryteriów podziału tych substancji, jednak najczęściej spotykanym jest podział na witaminy rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach.

Pierwsza grupa obejmuje witaminy z grupy B (B1, B2, B5, B6, B7, B12), witaminę C (czyli kwas askorbinowy), kwas foliowy (należący witamin z grupy B) oraz witaminę PP (zwaną także witaminą B3 lub niacyną). Składniki te trudno przedawkować, gdyż wydalane są szybko wraz z moczem, co nie oznacza jednak, że ich stosowanie bez ograniczeń lub/i w nadmiarze nie będzie dla naszego organizmu zupełnie obojętne (np. witamina B podana w postaci iniekcji w dużej dawce może powodować bóle i zawroty głowy). Witaminy te pełnią wiele różnorodnych funkcji m. in. uczestniczą w przemianie materii, wspomagają funkcje układu nerwowego, odpornościowego, regulują poziom cukru, lipidów i cholesterolu, wspomagają wchłanianie niektórych składników pokarmowych (np. żelaza – w przypadku witaminy C), a także działają antyoksydacyjnie (również witamina C).

Druga grupa obejmuje składniki rozpuszczalne w tłuszczach, do których należą witaminy A, D, E i K. Związki te łatwo przedawkować, ponieważ kumulują się w tkance tłuszczowej organizmu i w wątrobie. Ich przyswajalność z przewodu pokarmowego jest uzależniona także od obecności tłuszczów w pożywieniu. Część z nich jak np. witamina A występuje pod postacią tzw. prowitaminy, która dopiero pod wpływem aktywności enzymów obecnych w naszym organizmie przekształcana jest do formy właściwej. Witaminy A, D, E i K także wykazują wiele korzystnych funkcji m. in. wpływają na prawidłowy rozwój kości i zębów, regulują pracę układu krążenia, warunkują prawidłowe widzenia, decydują o prawidłowym stanie skóry oraz – podobnie jak przypadku witaminy C – również będą działać antyoksydacyjnie (na tym tle najbardziej wyróżnia się witamina E).

Niedobory witamin rozpuszczalnych w tłuszczach występują rzadziej, co nie oznacza, że nie przy niewłaściwej diecie nie będziemy cierpieli na ich deficyty. Nic bardziej mylnego. Wszystko bowiem zależy od diety oraz od… poziomu nasłonecznienia (w przypadku witaminy D, która pod wpływem promieniowana słonecznego przekształcana jest do aktywnej postaci).

Powrót 22.05.2017 8:53