Wartości odżywcze zawarte w kiełkach roślin

Dieta
kielkinaszelazo

Kiełki warzyw stanowiące ostatnio modny element „fit” odżywiania okazują się być produktem słusznie włączanym w zdrową i właściwie zbilansowaną dietę. Niestety zdarza się jeszcze słyszeć opinie sceptyków twierdzących, że spożywanie kiełków to tak samo co jedzenie nasion!

Rzeczywiście w nasionach magazynowane są witaminy, minerały oraz białka, które mają służyć za wartości odżywcze wzrastającym roślinom. Jednakże w czasie kiełkowania i pierwszych faz wzrostu, w ziarnach uaktywniają się enzymy roślinne przetwarzające obecne tam substancje w łatwiej przyswajalne jak się okazuje nie tylko dla samych roślin, ale i dla organizmu człowieka. Stąd większa niż w ziarnach zawartość wielu składników odżywczych.

Kiełki roślinne ze względu na wysoką zawartość witamin A, grupy B, C, E oraz K, a także minerałów takich jak potas, magnez, fosfor, cynk i żelazo stanowią doskonałe uzupełnienie codziennej diety. Kiełki stanowią bogate źródło błonnika wspomagającego trawienie, przynoszącego sytość, a zarazem niewielką liczbę kalorii. Badacze potwierdzają także, że kiełkujące warzywa są cennym źródłem przeciwutleniaczy korzystnie wpływających na stan skóry, włosów i paznokci i opóźniających procesy starzenia zachodzące w komórkach.

Spożywanie kiełków bogatych w kwasy tłuszczowe omega 6 wspomaga też walkę z cholesterolem, zapobiega miażdżycy, a dzięki żelazu zawartemu w tych roślinnych tkankach wspomaga procesy krwiotwórcze i odpornościowe w organizmie.

Kiełki poszczególnych gatunków roślin nieco różnią się zawartością substancji odżywczych oraz mają różny smak. Dzięki różnym i ciekawym walorom smakowym wykorzystać można kiełki jako urozmaicenie wielu dań i sałatek.

Ostre w smaku kiełki rzodkiewki i rzeżuchy ubogacą śniadaniowe kanapki lub dodadzą nieco pikanterii sałatkom, a soja, fasola, burak i kapusta ciekawie komponują się w obecności dań mięsnych i rybnych. Nie stanowi fanaberii widniejący na niektórych opakowaniach serków twarogowych zielony listek kończyny, bowiem smak kiełków tej rośliny ciekawie komponuje się właśnie z białymi naturalnymi serami twarogowymi. Delikatne w smaku kiełki zbóż (owsa, pszenicy i żyta) dodawać można do śniadaniowego musli lub jogurtu, a nawet do zup i sosów.

Minęły już czasy, kiedy kiełki spożywano jedynie jako dodatek do orientalnych dań serwowanych w przydrożnych barach szybkiej obsługi.

W związku z mnogością zastosowań i szeroką dostępnością kiełków w sklepach i marketach czas, aby produkt zawierający tak wiele pożądanych wartości odżywczych zagościł na naszych stołach tam, gdzie dotąd był nieznany.

Powrót 09.04.2018 12:12