Unikaj tego będąc w ciąży

Porady
Nie jedz tego w ciąży

Zapotrzebowanie energetyczne u kobiet w okresie ciąży wrasta średnio o 300 do 500 kalorii dziennie, do tego zwykle znacznie zmienia się sposób odżywiania, ponieważ ulubione dotąd produkty potrafią budzić u przyszłej mamy wręcz obrzydzenie, a w zamian pojawiają się chęci na dziwne i nietypowe kompozycje smakowe.

Tak zwane zachcianki w okresie ciąży związane są często z występowaniem niedoborów wartości odżywczych, na które znacznie zwiększa się zapotrzebowanie. Przyszła mama potrzebuje znacznie więcej wapnia, żelaza, białka oraz witamin, stąd nieodparta chęć na kwaśne ogórki, suszone śliwki, czy połączenie śledzi ze słodyczami. Okazuje się, iż wymieszanie tak skrajnie różnych smaków może zapobiegać powszechnym w czasie ciąży nudnościom, ponieważ znacznie zmienia się smak zestawionych w ten sposób produktów.

Niezwykle ważne jest, aby nie ulegać wszystkim zachciankom jakie towarzyszą przyszłej mamie. W związku z brakiem wapnia, magnezu, sodu lub fosforu pojawiać się bowiem może spaczone łaknienie, objawiające się apetytem na ziemię, kredę lub nawet środki chemiczne i higieniczne. Bardzo często pojawia się apetyt na różnego rodzaju słodkości, których jedzenie przynosi tak wiele przyjemności. Jedzenie słodyczy dostarcza dużych ilości kalorii przy jednoczesnym braku cennych wartości odżywczych, powodując skokowe zmiany poziomu glukozy we krwi, nadwagę i ryzyko powstania cukrzycy.

Słodycze z powodzeniem można zastąpić słodkimi owocami, których niezwykłe bogactwo smaków, kształtów i kolorów dostępne jest obecnie na rynku. Spożywając owoce, ciężarna matka zaspokajając łaknienie na produkty słodkie dostarcza także obojgu wielu wartości odżywczych.

Apetyt na niezdrowe, tłuste i słodkie przekąski warto zaspokoić przy pomocy zdrowszych zamienników o względnie podobnym smaku. Ciasta, ciastka i pączki warto postarać się zastąpić pełnoziarnistym pieczywem z dżemem owocowym lub lekkim serkiem. Zamiennikiem zaś lodów może być jogurt lub sorbet owocowy, a bitą śmietanę korzystniej przygotować samodzielnie, niż korzystać z gotowych konserwowanych produktów.

Wskazane jest zastąpienie słodkich napojów gazowanych o wysokich zawartościach cukru, i fosforu sokami owocowymi, a pojawiające się pragnienie najlepiej gasić niegazowaną wodą mineralną zawierającą cenne pierwiastki takie jak wapń i magnez. Niegazowana woda w przeciwieństwie do napojów nasyconych dwutlenkiem węgla nie podrażnia śluzówki układu pokarmowego i nie wzmaga uczucia zgagi dość powszechnie występującego w czasie ciąży.

Kategorycznie należy unikać alkoholu w okresie ciąży! Substancja ta bez trudu przenika przez łożysko do krwi dziecka powodując zaburzenia w rozwoju struktur nerwowych, w tym najważniejszego organu jakim jest mózg.
Należy podkreślić, iż w każdym przypadku nadrzędna nad chwilowym kaprysem powinna być troska przyszłej matki o zdrowie swojego dziecka, bowiem żaden przysmak nie zastąpi odpowiedzialnego rodzicielstwa.

Powrót 25.04.2017 11:34