Sygnały ostrzegawcze braku żelaza

Porady
na-bloga

Anemia nazywana inaczej niedokrwistością to poważna choroba, ale na szczęście można się przed nią ustrzec. Tylko czy wiesz jak? Czy potrafisz zdefiniować sygnały ostrzegawcze braku żelaza? Postaramy się doradzić Wam, w jaki sposób obserwować zmiany w funkcjonowaniu organizmu, żeby zawczasu wychwycić niepokojące symptomy.

Jest kilka sytuacji podczas dnia, które pozwolą Ci się zorientować na ile możesz doświadczać problemu niedoboru żelaza. Bacznie przyglądaj się sobie i swoim zachowaniom o poranku, w czasie pracy, podczas wysiłku fizycznego i w domu, kiedy po pracy możesz się już zrelaksować i wyciszyć.

Czy zdarza Ci się, że na dzień dobry wita Cię uporczywy ból głowy? Czy są to sytuacje sporadyczne? A może, kiedy się nad tym zastanowisz okaże się, że takie nieprzyjemne poranki powtarzają się zbyt często? Po przespanej nocy taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Sen to moment regeneracji i odpoczynku. Jeśli więc Twój organizm od rana reaguje bólem, może to oznaczać jego niedotlenienie, a co za tym idzie brak żelaza, które odpowiada za transport cząsteczek tlenu do krwi. O poranku masz szansę wychwycić też inny sygnał ostrzegawczy. Zanim wykonasz poranny makijaż przyjrzyj się swojej cerze. Czy ma zdrowy, różowy kolor czy po raz kolejny widzisz niepokojącą bladość? Czy zauważasz uporczywe cienie pod oczami, które mimo stosowania odpowiednich kremów i zalecanego czasu snu nie znikają?

Jeśli organizm doświadcza niedoboru żelaza, skutkuje to jego niedotlenieniem. W takiej sytuacji, w pierwszej kolejności żelazo kierowane jest do najważniejszych, niezbędnych nam do funkcjonowania organów. Cierpią na tym skóra, włosy i paznokcie. Jeśli widzisz, że są suche, łamliwe, a zwykły balsam czy odżywka nie pomagają, sprawdź czy nie jest to oznaka większego problemu.

Kolejną okazją do zaobserwowania sygnałów ostrzegawczych braku żelaza może być czas, jaki spędzasz w pracy. Każdemu zdarzają się lepsze i gorsze dni. W niektóre jesteś bardziej efektywny, w inne mniej, ale jeśli zauważasz u siebie coraz wyższą częstotliwość obniżonego nastroju i spadku energii – zwróć na to uwagę. W biurze obserwuj też czy Twoja  sprawność myślenia trzyma poziom, czy zapamiętujesz to, co się do Ciebie mówi, czy pamiętasz o swoich zobowiązaniach, czy jesteś nerwowa bardziej niż zazwyczaj i czy Twoja zdolność koncentracji nie ulega osłabieniu.

Jeśli uprawiasz sport są takie sytuacje, w których możesz zweryfikować czy grozi ci niedobór żelaza. Jeżeli nie znałaś tego wcześniej, a od jakiegoś czasu po wysiłku fizycznym odczuwasz zawroty głowy, napady duszności i obserwujesz skłonność do siniaczenia się – to mogą być oznaki zbliżającej się anemii.

A kiedy spędzając popołudnie w domu z bliskimi coraz częściej łapiesz się na tym, że brakuje Ci energii i zamiast aktywnie spędzać czas marzysz o drzemce – nie bagatelizuj tego. Dodatkowym symptomem niedoboru żelaza może być brak apetytu. Za tym idzie zubożenie diety i zwiększenie podatności na infekcje.

Pierwsze objawy niedoboru żelaza nieraz mogą być łatwo pomylone na przykład z niewyspaniem lub lekkim przeziębieniem. Dlatego kluczem do odpowiedniego rozpoznania zbliżającej się anemii jest analiza częstotliwości i natężenia w ich występowaniu oraz umiejętność połączenia pozornie niezależnych objawów w jedną całość. Jeśli masz podstawy, aby podejrzewać u siebie braki żelaza zadbaj o odpowiednią dietę. A jeżeli i to nie przyniesie skutków polecamy wykonanie odpowiednich badań i wizytę u lekarza.

MM

 

 

 

Powrót 05.03.2014 13:15