Specyfika przyprawy curry

Dieta
curry

Curry to wywodząca się z Azji aromatyczna mieszanka przypraw o ostro – korzennym smaku i żółtej lub czerwonej barwie. W skład tej niepowtarzalnej przyprawy będącej symbolem kuchni dalekiego wschodu wchodzą: kurkuma, imbir, chili, kolendra, pieprz czarny, gorczyca, kmin rzymski, gałka muszkatołowa, czosnek, kardamon i cynamon w różnych proporcjach, od których zależy barwa tego aromatycznego proszku.

Nazwa curry pochodzi od jednego z języków używanych do dziś na terenie Indii i oznacza dosłownie: sos, bowiem na bazie tej właśnie przyprawy przyrządza się sos podawany razem z mięsem i ryżem. Potrawy przyprawiane curry również na starym kontynencie cieszą się coraz większą popularnością i podawane przez liczne restauracje stanowią pewnego rodzaju orientalny przysmak. Nie sposób znaleźć bar czy restaurację nie serwującą kurczaka, wołowiny lub krewetek w sosie curry.

Składniki tej dalekowschodniej przyprawy oprócz ciekawych pikantnych walorów smakowych posiadają też właściwości prozdrowotne, a nawet lecznicze. Curry zawiera mnóstwo naturalnych przeciwutleniaczy m.in. pod postacią barwników i aromatów dzięki którym spowolnione zostają procesy starzenia się komórek organizmu. Naturalne substancje antybakteryjne hamują rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych. Przyprawa wykazuje właściwości wspomagające procesy trawienne, redukcję cholesterolu LDL, pomaga stabilizować ciśnienie krwi i rozszerza naczynia krwionośne. Kurkumina odpowiadająca w znacznej mierze, za żółtą barwę przyprawy ma udowodnione działanie przeciwzapalne, pomaga wzmacniać strukturę naczyń krwionośnych oraz korzystnie wpływa na procesy przewodzenia nerwowego. Chili, którego także nie brakuje w mieszance zawiera składniki wspomagające trawienie i ogólną przemianę materii, dlatego uważane jest za składnik przyspieszający spalanie tkanki tłuszczowej. Co ciekawe curry zawiera sporą dawkę witaminy E oraz składników mineralnych fosforu, potasu, magnezu, wapnia oraz żelaza. W 100 gramach curry znajdziemy nawet około 18-20 mg żelaza, co odpowiada niemalże 200% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka!

Przyprawa o tylu korzystnych dla organizmu właściwościach z pewnością zasługuje na popularność jaką w ostatnim czasie zyskuje. Warto pamiętać o tym dodatku komponując swoje menu. Odpowiednio doprawione potrawy znacząco poprawiają smak ryb, mięs i sałatek podawanych w towarzystwie ryżu lub makaronu. Niezwykle proste dania zyskują dzięki curry nowy smak, kojarzący się z podróżami w dalekie zakątki świata, nie pozostając przy tym bez znaczenia dla kondycji i zdrowia organizmu.

Powrót 18.09.2018 11:31