Skomponuj własne musli

Dieta
skomponujwlasnemusli

Musli ze sklepowych półek reklamowane jako element zdrowego i pożywnego śniadania, zawiera często znaczne ilości niepotrzebnych składników, które nie mają wiele wspólnego z z szeroko pojętym zdrowym odżywianiem.

Czekolada i cukier często zawarte w sklepowym musli mają uatrakcyjnić posiłek pozornie poprawiając jego walory smakowe i zwiększając bogactwo składników. Bywa i tak, że pozornie zdrowe suszone owoce zawarte w opakowaniu musli są w rzeczywistości owocami kandyzowanymi.

Kandyzowanie to proces wielokrotnego smażenia owoców w syropie składającym się głównie z cukru. W konsekwencji tego procesu powstały kandyzowany produkt ma więcej wspólnego z cukrem, a niżeli z owocem. Cukier w takiej postaci nie zawiera żadnych wartości odżywczych a jedynie kalorie, dodatkowo zaburza proces trawienia prowadząc do zaparć.

Płatki kukurydziane i tzw. „crunchy” o chrupiącej strukturze powstające wskutek przetworzenia mąki lub kaszki kukurydzianej z dodatkami cukru, soli i tłuszczów utwardzanych również nie posiadają wysokich wartości odżywczych. Musli na bazie takich produktów nie zapewni nam zdrowia, ani nie pomoże w kształtowaniu szczupłej sylwetki.

Prawdziwe musli powinno być mieszanką płatków owsianych, otrąb zbożowych, suszonych owoców i orzechów z ewentualnym niewielkim dodatkiem miodu. Posiłek taki najczęściej spożywany jest z mlekiem, choć w zastępstwie można użyć wody, a nawet soków owocowych.

Podstawą własnej kompozycji zdrowej i wartościowej mieszanki musli powinny być płatki owsiane. Płatki te zawierają duże ilości białka, aminokwasów, błonnika i witamin z grupy B działających na poprawę pamięci i koncentracji. Warto użyć otrąb zbożowych, gdyż podobnie jak płatki stanowią bogate źródło błonnika, czyli substancji nie ulegającej trawieniu w naszym układzie pokarmowym, ale doskonale regulującej jego pracę. Błonnik bowiem zmniejsza uczucie głodu i wchłanianie cholesterolu, stymuluje rozwój flory bakteryjnej jelit oraz pobudzając ich pracę zapobiega zaparciom i reguluje rytm wypróżnień.

Nieodłącznym składnikiem musli są owoce w postaci chętnie używanego suszu. Suszone śliwki, morele, rodzynki, daktyle czy figi są bogatym źródłem witamin A, C, E, grupy B, błonnika a także potasu, miedzi i żelaza. Należy pamiętać o bezcennym źródle antyoksydantów hamujących procesy starzenia komórek jakie stanowią owoce- również te suszone. Naturalna zawartość cukrów w owocach poprawi też walory smakowe musli bez konieczności używania innych substancji słodzących.

Dla wzbogacenia musli w wartości odżywcze oraz urozmaicenia składników warto sięgnąć po orzechy: laskowe, nerkowca, włoskie, migdały a także pestki dyni i ziarna słonecznika. Komponenty te dostarczą nam witamin z grupy B oraz minerałów takich jak potas, miedź, cynk, wapń, fosfor, magnez i żelazo.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych przepisów kulinarnych, w przygotowaniu naturalnego musli pozostawić można pewną dowolność w stosowanych proporcjach składników, w zależności od upodobań smakowych. Uwzględniając powyższe produkty w przygotowaniu musli mamy stuprocentową pewność co do składu i wartości odżywczych naszego posiłku.

Powrót 25.01.2017 15:22