Sezon na szparagi

Dieta
sezonnaszparagi

Szparagi, z języka łacińskiego asparagus, są roślinami z rodzaju bylin o zredukowanych liściach, a ich funkcję pełnią charakterystyczne wąskie łuski.

Floryści używają czasem tej rośliny jako dekoracyjnego zielonego dodatku do kwiatowych bukietów. Na świecie występuje wiele gatunków tej rośliny, a w Polsce najbardziej znany jest szparag lekarski.

W kuchni wykorzystuje się jadalne młode pędy tej rośliny, które ze względu na sposób uprawy mogą przybierać barwę białą lub zieloną, rzadziej spotyka się szparagi fioletowe. Szparagi zielone zbierane są po wyrośnięciu rośliny ponad powierzchnię gruntu, zaś białe ze względu na brak światła słonecznego wykopywane są z ziemi jeszcze przed ich ukazaniem się nad powierzchnią.

Roślina wykazuje właściwości lecznicze, które znane były od dawna i stosowane w medycynie ludowej, ale i dziś nauka potwierdza ich korzystny wpływ na zdrowie. Dzięki zawartości kwasu asparaginowego szparagi pobudzają pracę nerek, działając moczopędnie i oczyszczająco. Roślina zawiera znaczne ilości soli mineralnych co z kolei reguluje gospodarkę jonów sodu i potasu obniżając tym samym nadciśnienie tętnicze. Sterole roślinne występujące w produkcie pomagają zredukować poziom cholesterolu we krwi, a znaczne ilości przeciwutleniaczy opóźniają starzenie komórek i ich negatywne mutacje wywołujące zmiany nowotworowe. Szparagi są ponadto bogatym źródłem witamin A, C i E, minerałów: potasu, wapnia, żelaza i magnezu oraz kwasu foliowego wpływającego na prawidłowy rozwój płodu.

Sezon na szparagi jest na tyle krótki, że raczej mało prawdopodobny jest jakikolwiek negatywny wpływ zawartych w nich substancji na organizm, aczkolwiek literatura wspomina, że ich znaczne spożycie może powodować gromadzenie się kwasu moczowego w organizmie co z kolei sprzyja odkładaniu się go w stawach oraz powstawaniu kamieni nerkowych. Po spożyciu szparagów w moczu pojawia się większa ilość związków siarki wywołana rozkładem wspomnianego kwasu asparginowego, wobec czego wizytom w toalecie może towarzyszyć charakterystyczny nieprzyjemny zapach.

Szparagi zbiera się od połowy kwietnia nawet do początku czerwca, a podane jako dodatek do sałatek, dań mięsnych oraz w formie przekąski stanowią ciekawe urozmaicenie diety. Dostarczają zmysłom przyjemnych walorów smakowych, a organizmowi wartości odżywczych. Łodygi tej rośliny przed przygotowaniem można obrać ze skórki po czym gotować w zależności od oczekiwanej chrupkości od 3 do 5 minut na małym ogniu. Świetną przekąskę stanowią także szparagi z grilla, w tym celu należy łodygi natrzeć oliwą i przyprawić, a następnie grillować lub upiec w piekarniku w zależnie od stopnia twardości około 15-20 minut. Na zdrowie!

Powrót 23.04.2018 16:07