Jak przygotować się do ciąży?

Porady
na-bloga-Szelazo2

Chcesz zostać mamą? Dowiedz się, co zmienić w diecie i stylu życia, aby zwiększyć szansę na zajście w ciążę i zmniejszyć ryzyko niepowodzenia w jej wczesnym okresie.

Przygotowania do zajścia w ciążę rozpocznij 3-6 miesięcy przed planowanym poczęciem. Zacznij od wizyty kontrolnej u ginekologa, wprowadź w życie jego wskazówki i wykonaj zlecone badania. Może to być np. morfologia czy USG narządu rodnego. Prawdopodobnie lekarz zleci Ci również badanie poziomu przeciwciał przeciw wybranym wirusom, co pozwoli na sprawdzenie Twojej odporności i podjęcie decyzji odnośnie szczepień profilaktycznych. Kobietom planującym ciążę zaleca się przede wszystkim szczepienia przeciwko różyczce, śwince, grypie, ospie i wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Zakażenie wirusami tych chorób w ciąży może wiązać się z ryzykiem rozwoju wad płodu, poronienia, przedwczesnego porodu, czy nawet zgonu dziecka. Pamiętaj, że w niektórych przypadkach zalecana jest kilkumiesięczna przerwa między szczepieniem a zajściem w ciążę.

W okresie prekoncepcyjnym skonsultuj się także ze stomatologiem, ponieważ u kobiet w ciąży nasilają się zmiany próchnicze i choroby przyzębia. Jeśli istnieje taka potrzeba, przeprowadź badania diagnostyczne. Powinnaś wiedzieć, że kobietom w stanie błogosławionym z reguły odradza się wykonywanie zdjęć rentgenowskich, ponieważ promieniowanie może mieć niekorzystny wpływ na płód.

Co zmienić w stylu życia? Przede wszystkim zrezygnuj z alkoholu i rzuć palenie. Namów do tego także partnera. Udowodniono, że stosowanie używek może zmniejszać płodność zarówno kobiety, jak i mężczyzny. Zapewne już wiesz, że picie alkoholu i palenie papierosów w ciąży – ze względu na negatywny wpływ na jej przebieg i rozwój płodu – jest niewskazane.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na Twoją płodność jest masa ciała. Zarówno niedowaga, jak i nadwaga oraz otyłość, mogą spowodować zaburzenia owulacji, z czym wiążą się trudności z zajściem w ciążę. Sprawdź, czy Twoja waga jest prawidłowa dzięki tzw. Body Mass Index (BMI). Aby obliczyć BMI należy masę ciała w kg podzielić przez wzrost w metrach do kwadratu. BMI mniejsze niż 18,5 oznacza niedowagę, wynik pomiędzy 18,5 – 24,9 to prawidłowa masa ciała, 25 – 29,9 oznacza nadwagę, a powyżej 30 – otyłość. Zwróć uwagę, że im wyższy jest Twój wskaźnik BMI przed ciążą, tym mniej powinnaś przytyć w czasie ciąży.

Jeśli masz nadwagę lub cierpisz na otyłość, w porozumieniu z lekarzem i dietetykiem ustal optymalny spadek wagi i zaplanuj odpowiedni jadłospis. Na konsultację u specjalisty, warto zdecydować się również jeśli do czasu podjęcia decyzji o ciąży odchudzałaś się i stosowałaś diety eliminacyjne. Pamiętaj, że niedobór składników odżywczych u matki może mieć wpływ na występowanie poronień oraz wad rozwojowych u dziecka.

W dbaniu o prawidłową wagę pomoże Ci umiarkowana aktywność fizyczna (specjaliści zalecają np. pływanie), jak i zbilansowana dieta. Komponuj swój jadłospis zgodnie z zasadami Piramidy Zdrowego Żywienia. Zwróć uwagę, aby w diecie Twojej i partnera znalazły się produkty zawierające kwas foliowy.  Występuje on m. in. w zielonych warzywach, takich jak sałata, szpinak, kapusta, natka pietruszki, brokuły, brukselka. Znajdziesz go także w kalafiorze, fasoli, pomarańczach, pomidorach, płatkach owsianych, pełnoziarnistym pieczywie, otrębach, mleku i jego przetworach, jajach oraz tłustych rybach.

Powinnaś wiedzieć, że kwas foliowy z pożywienia jest trudno przyswajalny. Dlatego na co najmniej miesiąc przed planowanym poczęciem zaleca się jego suplementację lepiej wchłanianymi farmaceutykami. Należy ją kontynuować do końca 2 trymestru ciąży. Pamiętaj, że suplementacja kwasu foliowego zmniejsza ryzyko wystąpienia wad wrodzonych układu nerwowego (tzw. wad cewy nerwowej) u dziecka. Wady te powstają w pierwszych 4 tygodniach rozwoju zarodka, stąd zalecenie by przyjmowanie kwasu foliowego zacząć jeszcze przed ciążą. (Tu znajdziesz więcej informacji o kwasie foliowym.) Pomocne dla Ciebie może być także stosowanie suplementu żelaza. Decydując się na preparat żelaza, wybierz produkt zawierający dobrze tolerowany i wchłaniany chelat (np. Szelazo+SR).

Pamiętaj również, aby unikać stresu. Zadbaj także o odpowiednie środowisko w miejscu pracy, wyeliminuj z niego czynniki, które mogłyby zaszkodzić ciąży. Jeśli chorujesz przewlekle i przyjmujesz na stałe leki, upewnij się u lekarza prowadzącego, czy nie mają one negatywnego wpływu na płód.

MSK

Wpis powstał na podstawie:

1. http://ciaza.mp.pl/poczecie/show.html?id=61877

2. http://www.mz.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0013/18211/polzdrow_ziaza_20120522_zal13.pdf

Powrót 30.10.2014 15:42