Przesilenie czy niedobór żelaza?

Porady
5

Zmęczenie, które odczuwasz wraz z nadejściem jesieni, może być objawem niedoboru żelaza. Dlatego powinnaś wzbogacić dietę o produkty zawierające ten pierwiastek. Pamiętaj jednak, że przyswajanie żelaza z pożywienia nie jest duże i w wielu przypadkach warto rozważyć jego suplementację.

Przemęczenie, ospałość, bóle głowy, które często wiążemy z wpływem jesiennego przesilenia, mogą być w rzeczywistości sygnałami deficytu żelaza w organizmie. Kolejnymi objawami niedoborów tego pierwiastka są: utrudnione zapamiętywanie, mniejsza aktywność, szybkie męczenie się i niższa odporność. W związku z tym jesienią wskazane jest uzupełnienie diety o produkty, które zawierają dużo żelaza.

Najbogatszym źródłem żelaza w naszej diecie są mięso, ryby, drób, żółtka jajek, a także zielone warzywa, buraki, brukselka, pietruszka, suszone owoce, orzechy i pełne ziarna zbóż. Trzeba jednak pamiętać, że zawartość żelaza w produktach spożywczych nie świadczy o wykorzystaniu go przez nasz organizm. Wiąże się to z niską przyswajalnością tego pierwiastka.

Żywność zawiera żelazo w dwóch formach. Pierwszą z nich jest żelazo hemowe. Znajdziemy je np. w czerwonym mięsie. Jest ono łatwiej wchłaniane przez nasz organizm. Przyswaja się w około 20 proc.  Z kolei żelazo niehemowe, zawarte w produktach roślinnych, wchłania się gorzej, bo w około 5 proc.

Sporo czynników może dodatkowo negatywnie wpływać na – i tak już słabe – wchłanianie żelaza z diety. Przyswajalność żelaza utrudniają białka mleka i te zawarte w jajkach, tłuszcze, kawa, herbata, błonnik pokarmowy i inne. Jeśli chcemy zwiększyć przyswajalność żelaza należy bogate w nie produkty spożywać razem z tymi zawierającymi witaminę C.

Ponad 80 proc. żelaza organizm człowieka czerpie z rozpadu krwinek czerwonych, a tylko około 20 proc. pochodzi z diety. Wszelkie stany powodujące większe straty żelaza mogą prowadzić do deficytów.

Niedobory spowodowane są zbyt niskim spożyciem żelaza z pożywieniem, zaburzeniami wchłaniania, zwiększonym zapotrzebowaniem (np. w ciąży czy w okresie intensywnego wzrostu) lub znaczną utratą krwi. Na niedobory żelaza najbardziej narażone są niemowlęta od 4 miesiąca życia, dzieci, młodzież, kobiety w ciąży oraz obficie miesiączkujące, osoby odchudzające się, wegetarianie, osoby z chorobami przewodu pokarmowego oraz ludzie starsi.

W Polsce i na świecie deficyt żelaza jest najczęstszym problemem żywieniowym. W wielu przypadkach suplementacja tego pierwiastka jest wskazana, a czasami niezbędna. Przed suplementacją warto skorzystać z porady lekarza.

MSK

Powrót 09.10.2015 14:13