Przemęczony tata – powodem może być niedobór żelaza

Porady
przemeczonytataszelazo

W dobie nieustającego pośpiechu, natłoku obowiązków i ciągłego braku czasu, czy to na odpowiedni odpoczynek i regenerację sił, czy też na przygotowanie zdrowego posiłku dla siebie i najbliższych niezwykle często towarzyszy nam przemęczenie, apatia oraz obniżenie nastoju.

Odczuwanie zmęczenia i senności jest jednym z typowych objawów pojawiającej się w organizmie niedokrwistości wywołanej m. in. deficytem żelaza odpowiadającego za prawidłowość procesów krwiotwórczych i zapewnienie tlenu. Ponadto skóra staje się blada, towarzyszą nam problemy z koncentracją i zapamiętywaniem, często także bezsenność, obniżenie nastroju i problemy z krążeniem w kończynach górnych i dolnych. Czyż nie często przypisujemy takie objawy zwykłemu przemęczeniu?

Deficyty żelaza występują nie tylko u kobiet, czy intensywnie rozwijających się organizmów naszych dzieci, ale dotyczą także mężczyzn, szczególnie intensywnie pracujących, zaangażowanych w utrzymanie rodziny i uprawiających sport. Aktywność fizyczna, towarzysząca jej wzmożona koncentracja uwagi, nasilone pocenie, stres, troska wychowawcza, a czasem nawet brak czasu na prawidłowe odżywianie sprzyjają utracie, a także zwiększają zapotrzebowanie organizmu na składniki mineralne takie jak żelazo.

Przypadający 23 czerwca Dzień Ojca to dobra okazja, aby wspomnieć jak wiele starań w zapewnienie bytu, wychowanie dzieci i niesienie wsparcia matkom wykazują ojcowie. W tradycji ojca uważano za głównego żywiciela i głowę rodziny, i choć dziś statystyki mówią co innego, to jest to dobra okazja na wyrażenie szacunku i wdzięczności naszym ojcom. Ich święto to także okazja do przypomnienia o potrzebie zachowania zdrowego trybu życia, szczególnie w dobie nieustającego pędu za karierą i sukcesem, kiedy kwestie zdrowotne odchodzą na dalszy plan.

Czynniki wspomagające zdrowie naszych ojców to nie tylko właściwy wypoczynek po ciężkiej pracy, ale także zapewnienie prawidłowo zbilansowanej diety, bogatej w niezbędne mężczyznom substancje odżywcze. Istotne w tym względzie jest żelazo. Właściwa suplementacja tego pierwiastka poprawia dotlenienie tkanek, przyspiesza regenerację zmęczonego organizmu, reguluje pracę serca i ukrwienie, wspomaga gospodarkę hormonalną, sprawność mięśni oraz odporność. Nie bez przyczyny więc jest to minerał istotny również dla panów.

Spośród produktów spożywczych w żelazo obfitują szczególnie mięso i ryby zawierające łatwo przyswajalną hemową formę pierwiastka oraz zielone warzywa liściaste (buraki, kiełki, pietruszka, sałatka, szpinak) zawierające żelazo niehemowe (przyswajalne w nieco mniejszym stopniu). Warto przypomnieć, że wchłanianie żelaza wspomaga witamina C, dlatego posiłki powinniśmy wzbogacać produktami zawierającymi właśnie kwas askorbinowy. Pamiętajmy jednocześnie, że ważne jest również ograniczenie stresu i stosowania używek, a także podejmowanie racjonalnej aktywności fizycznej dostosowanej do wieku i kondycji organizmu.

Powrót 08.06.2018 12:04