Przemęczenie czy niedobór żelaza?

Porady
zmeczenie

Żyjemy w ciągłym pośpiechu i stresie. Nic dziwnego, że bywamy zmęczeni lub znużeni. O ile takie stany obniżonego nastroju zdarzają się sporadycznie, wszystko jest w porządku. Ale jeśli pojawiają się coraz częściej i trwają przez dłuższy czas, należy przyjrzeć się bliżej tematowi. Doradzimy jak w kilku prostych krokach rozpoznać i zinterpretować sygnały ostrzegawcze.

Krok 1: Pogoda

Prawdopodobnie wszyscy odczuliśmy na własnej skórze sezonowe spadki nastroju. Czy tego chcemy, czy nie jesteśmy podatni na zmiany pogody. Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej na zmiany atmosferyczne reaguje od 50 do 70% Polaków. Najmocniej odczuwamy nagłe anomalie wywołane tzw. frontami atmosferycznymi. W efekcie ścierania się dwóch odmiennych mas powietrza, w krótkim czasie dochodzi do zmiany kilku czynników meteorologicznych, np. temperatury, wilgotności, zachmurzenia, ciśnienia czy siły wiatru. Najlepiej udokumentowany jest wpływ temperatury na nasze samopoczucie. Okazuje się, że wysokie temperatury zwiększają poziom zdenerwowania, a nawet, niestety, agresji. Wyższe ciśnienie pomaga osiągnąć lepsze samopoczucie. W dni słoneczne łatwiej też o optymizm i pozytywną energię. Nie martw się więc na zapas. Sprawdź czy spadek nastroju ma związek z pogodą. Kilka dni obserwuj uważnie siebie i aurę zewnętrzną.

Krok 2: Przepracowanie

Żyjemy w ciągłym pośpiechu. Zdarza się, że terminy w pracy gonią, szef się złości, dzieci chore, a my toniemy w gąszczu obowiązków. Przepracowanie może doprowadzić do wyczerpania organizmu! Zacznij działać. Spróbuj skuteczniej zarządzać swoim czasem. Usystematyzuj swoje zadania tworząc listę i ustal ich priorytety. Pamiętaj, że jesteś tylko człowiekiem i nie jesteś w stanie przyjąć za dużo na swoje barki.

Krok 3: Stres

Zmęczenie i znużenie może być efektem napięcia wywołanego sytuacjami stresogennymi. Nie unikniemy ich, ale możemy nauczyć się lepiej z nimi radzić. Po pierwsze oddychaj! W momencie pojawienia się stresu postaraj się uspokoić skupiając się na miarodajnym oddychaniu, najlepiej z przepony. Dostarczysz w ten sposób większą ilość tlenu do mózgu, a to pomoże myśleć bardziej klarownie i podejmować trafniejsze decyzje. W trudnych momentach pamiętaj, aby znaleźć czas na spotkania z bliskimi. Możesz z nimi swobodnie porozmawiać o problemach, a czując wsparcie łatwiej poradzisz sobie z przeciwnościami. Zadbaj też o drobne przyjemności. Nawet jeśli masz mało czasu, jest kilka rzeczy, które możesz zrobić. Słuchaj spokojnej muzyki, która ukoi twoje nerwy. Stwórz odpowiednią playlistę i korzystaj z niej w momentach napięcia. Muzyka łagodzi nie tylko obyczaje, ale i stres. Z pewnością uda Ci się też wysupłać moment na aromatyczną kąpiel. Odpowiednia atmosfera i zapachy wpływają kojąco na nasze zmysły i ciało, a zamiast stresu poczujesz wtedy odprężenie.

Krok 4: Ruch

Udowodniono, że regularne ćwiczenia fizyczne poprawiają nastrój zarówno u osób skarżących się na jego wahanie, jak i nawet u pacjentów z depresją. Ruch pobudza produkcję serotoniny i endorfin, które nie bez powodu nazywane są hormonami szczęścia. W gruncie rzeczy działają na podobne obszary w mózgu, jak te które aktywują się kiedy jesteśmy zakochani. Kto tego nie lubi?! W zupełności wystarczy Ci już 20-30 minut ruchu. Poczujesz się lepiej ponieważ w czasie wysiłku fizycznego stężenia dopaminy i epinefryny, czyli substancji-neurotransmiterów, poprawią komunikację między kluczowymi częściami mózgu. Dodatkowo oczyścisz umysł i dotlenisz całe ciało, co pozwoli Ci spojrzeć na swoje troski z zupełnie nowej perspektywy. Bądź sprytny. Łącz zajęcia. Na przykład zamiast ospale snuć się rano z psem, może warto przebiec się truchtem po okolicy? Zmęczenie i znużenie powinno zniknąć.

Krok 5: Dieta i jej odpowiednia suplementacja

Jeśli podjąłeś wysiłek i zrealizowałeś powyższe punkty, a to nie przyniosło efektów, czas zabrać się za zbilansowanie własnej diety. Możliwe, że przyczyną cierpienia Twojego organizmu jest niedobór żelaza. Uciążliwe stany zmęczenia, wręcz wyczerpania, problemy z koncentracją, wypadające włosy, szorstka i sucha skóra oraz łamliwe paznokcie – to właśnie pierwsze i najczęstsze sygnały mówiące o deficycie tego pierwiastka. Nierzadko są bagatelizowane, bo jak sam widzisz na przykładzie powyższych punktów, ich przyczyną może być wiele czynników. Jednak tematu nie należy bagatelizować. Dłuższy niedobór żelaza może spowodować poważne tąpnięcia w organizmie i poważne choroby np. anemię.

Uzupełnij więc swój jadłospis o pokarmy bogate w białko zwierzęce (wołowinę, wątróbkę, nerki, żółtko z jajek), warzywa (soję, fasolę, groch i szpinak) oraz produkty zbożowe i suszone owoce. Pamiętaj, że wchłanialność żelaza z pokarmów jest bardzo niska, dlatego dietę warto uzupełnić o preparaty z żelazem, najlepiej dobrze wchłaniane. Wzmocnij też organizm witaminami z grupy B i kwasem foliowym.

A jakie są Twoje sposoby na przemęczenie?

MM

Powrót 04.02.2014 14:19