Powrót do ziemniaka

Dieta
powrotziemniaka

Obiad stanowiący główny posiłek w ciągu dnia dostarczać powinien organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.

Ten główny posiłek nie powinien być ciężkostrawny ani też zbyt obfity, aby nie powodować zaburzeń w normalnym funkcjonowaniu układu pokarmowego. Zdrowy i pożywny obiad nie powinien być utożsamiany z objadaniem się. W konsekwencji przejedzenia pojawia się często pogorszenie samopoczucia, kiedy to wypchany po brzegi żołądek zaczyna uciskać sąsiednie organy i pojawia się ogólne uczucie bólu brzucha.

Obiad jako najważniejszy według wielu dietetyków posiłek należy spożywać rozsądnie. Pojawiające się odczucie głodu jest właściwym sygnałem wskazującym potrzebę przyjęcia przez organizm posiłku. Głód- to znak, iż rezerwy energetyczne zapewnione po poprzednim posiłku zostały wyczerpane, najwyższa pora więc „coś” zjeść.
Ten ważny posiłek powinien być urozmaicony pod kątem wartości odżywczych, aby zapewnić prawidłowość przebiegu wszystkich procesów fizjologicznych. Dietetycy zalecają jedzenie chudego mięsa oraz ryb dostarczających odpowiedniej ilości wysokowartościowego białka. Nie wolno nam zapomnieć też o warzywach, najczęściej spożywanych pod postacią surówek. Jednak do tradycyjnej kompozycji obiadu brakuje jeszcze jednego składnika. Co wybrać?

Coraz częściej zajadamy się ryżem oraz przeróżnymi formami makaronów, chwalimy ich walory odżywcze, rezygnując tym samym ze znanych w Europie od kilku wieków ziemniaków. Wiele osób jest przekonanych, że te bulwy stanowią bezwartościowy, kaloryczny i wręcz niepożądany w diecie dodatek, przez który obiad wygląda nad obficie, przywołując na myśl uczucie przejedzenia.

Rzeczywiście, na talerzu ziemniaki mogą pozornie stanowić dużą objętość posiłku, jednakże mają przy tym stosunkowo niewiele węglowodanów i kalorii, a jedzone z umiarem i właściwie przygotowane posiadają więcej walorów odżywczych niż ryż i makaron. Gotowane lub pieczone, świeżo po wykopaniu i cienko obrane ze skórki ziemniaki zawierają najwięcej wartości odżywczych.

Bulwy ziemniaka są cennym źródłem skrobi, rozkładanej w układzie pokarmowym na glukozę, czyli cukier prosty, przekształcany następnie na energię. Młode ziemniaki stanowią też źródło witaminy C (16 mg w 100g), a także: potasu, wapnia, magnezu oraz miedzi, cynku i żelaza. Pod względem zawartości witamin i minerałów, w zestawieniu z klasycznym makaronem i ryżem, najkorzystniej wypadają właśnie ziemniaki.

Spora zawartość witaminy C pomaga w przyswajaniu innych pierwiastków, w tym żelaza zawartego w składnikach surówek i sałatek towarzyszących ziemniakom na talerzu. Młode bulwy ziemniaka na talerzu bardzo dobrze komponują się w towarzystwie kolorowych surówek i chudego mięsa, zaś podane bez zbędnych, tłustych sosów stanowią pełnowartościowy i zdrowy obiad. Warto zatem, aby to znane od wieków warzywo powróciło do naszej diety.

Powrót 17.01.2017 8:19