Po co nam żelazo?

Żelazo (Fe) jest mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niedobór żelaza prowadzi do upośledzenia produkcji krwinek czerwonych (erytrocytów) – najliczniejszych komórek krwi. Ich główną funkcją jest transport tlenu w organizmie. Ponadto żelazo stymuluje odporność, dzięki czemu po­ma­ga chro­nić or­ga­nizm przed in­fek­cja­mi. Pomaga również w zmniejszaniu uczucia zmęczenia i znużenia. Żelazo jest także niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju oraz regeneracji tkanek.

Zalecane dzienne spożycie żelaza:

  • Kobiety do okresu menopauzy - 18mg
  • Kobiety w ciąży - 27mg
  • Młodzież - 12mg
  • Kobiety po menopauzie i mężczyźni - 10mg

Niedobory mogą pojawić się przede wszystkim u kobiet miesiączkujących (zwłaszcza obficie), u młodzieży w okresie intensywnego wzrostu, u starszych osób, które z powodu wyniszczających chorób mają zaburzony proces wchłaniania.

*Zalecenia IŻŻ opublikowane w "Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja"

Najwięcej żelaza potrzebują :

  • kobiety w okresie rozrodczym (obficie miesiączkujące)
  • kobiety w ciąży
  • wegetarianie
  • kobiety w okresie przekwitania
  • osoby cierpiące na żylaki przełyku, odbytu
  • osoby mające zespół złego wchłaniania
  • osoby z aktywnie prowadzoną chemioterapią

W ciąży

Czy wiesz, że w ciąży zapotrzebowanie na żelazo wzrasta niemal dwukrotnie? Niedobór żelaza w ciąży stanowi zagrożenie zarówno dla Ciebie, jak i dla noworodka.

W ramach codziennych posiłków w ciąży powinnaś spożywać 25-27 mg żelaza. Musisz jednak wiedzieć, że z „książkowej” zawartości żelaza w pokarmach nasz organizm przyswaja do 20%.

Brakująca ilość żelaza musi zostać pokryta przez zgromadzone w organizmie rezerwy, a jeśli tych nie wystarczy – przez suplementację. Jeśli przyjmujesz żelazo, warto zdecydować się na nowoczesny preparat z chelatem.

Chelat to jedyna forma żelaza
rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne.

Anemia

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niedobór żelaza, który prowadzi do anemii, jest najczęstszym deficytem żywieniowym na świecie. Problem dotyczy zarówno obszarów z niedostatkami żywności, jak i krajów rozwiniętych, gdzie inne niedobory żywieniowe zostały już wyeliminowane.

Najbardziej narażone na anemię z niedoboru żelaza są:

  • kobiety obficie miesiączkujące,
  • kobiety w ciąży,
  • kobiety karmiące piersią,
  • dawcy krwi,
  • osoby prowadzące aktywny tryb życia,
  • wegetarianie i weganie.

Niezależnie od tego, czy należysz do którejś z wymienionych grup, pamiętaj, że anemia może objawiać się m. in. bladością śluzówek i spojówek, zmęczeniem, zmniejszeniem sprawności fizycznej i umysłowej, osłabieniem koncentracji, problemami z pamięcią, podatnością na infekcje, szorstkością skóry, wypadaniem włosów oraz łamliwością paznokci.

Jednym z rozwiązań przy anemii jest suplementacja żelaza.

Ze względu niską wchłanialność i efekty uboczne wywoływane przez preparaty starszej generacji, warto sięgać po nowoczesne suplementy zawierające żelazo chelatowane.

Ostatnie publikacje

witaminawitaminienierowna

Witamina witaminie nierówna

Chociaż w ostatnich latach bardzo wiele piszę się o witaminach, tak naprawdę nadal mało kto wie jaka jest definicja tej różnorodnej, a[...]

22/05/2017 Ciekawostki
Cykoria

Najprostsza surówka na świecie

Cykoria sałatowa należy do warzyw liściastych zawierających witaminy A, B, E oraz K, a także potas, magnez, żelazo i cynk. Warzywo to ze[...]

15/05/2017 Dieta
Więcej wpisów

Kontakt

Al. Jana Pawła II 80 (II piętro) 00-175 Warszawa

Zobacz na mapie
  • tel. +48 22 635-80-41
  • fax. +48 22 635-73-10
  • biuro@lekam.pl