Pełna żelaza: roszponka

Dieta
mche 24122015

Roszponka zyskuje obecnie popularność wśród smakoszy dbających o zdrowie. Warto po nią sięgać choćby z uwagi na sporą zawartość witamin i pierwiastków krwiotwórczych, m. in. żelaza. Dowiedz się, jakie jeszcze składniki w sobie kryje.

Roszponka warzywna zwana jest także m. in. roszpunką, raszpanką, rapunkułem czy kozłkiem sałatką. Uważana jest za sałatę, choć botanicznie nie jest z nią spokrewniona. Należy do rodziny kozłowatych, podobnie jak kozłek lekarski (waleriana). Modę na to warzywo zapoczątkowali Francuzi, którzy zaczęli je hodować w XVII w. W Polsce roszpunka uważana była za chwast, jej uprawę rozpoczęto dopiero na początku dwudziestego stulecia. Dziś ceniona jest zarówno z powodu orzechowego smaku, jak i wielu wartości odżywczych.

Raszpanka to przede wszystkim skarbnica witaminy C, działającej m. in. bakteriobójczo i bakteriostatycznie oraz znanej ze swoich właściwości antyoksydacyjnych (przeciwutleniających). Antyoksydanty zapewniają naszemu organizmowi ochronę przed wolnymi rodnikami, które mają wpływ na wiele chorób przewlekłych i przedwczesne starzenie. Witamina C pomaga też we wchłanianiu żelaza. Roszpunka zawiera również sporo prowitaminy A. Jest ona m. in. istotna dla zachowania prawidłowego wzroku i zdrowych błon śluzowych. Podobnie jak witamina C, działa jako przeciwutleniacz.

W roszponce znajdziesz także witaminę B6, która pomaga m. in. w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego. To superwarzywo zawiera też kwas foliowy, który pomaga w prawidłowej produkcji krwi i funkcjonowaniu układu odpornościowego. Jego odpowiedni poziom w diecie przed i podczas ciąży może pomóc w zapobieganiu wadom cewy nerwowej u noworodków.

Żelaza w roszponce znajduje się niemal tyle, co w szpinaku (2,2 mg/100 g). Pierwiastek ten pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny oraz prawidłowym transporcie tlenu w organizmie. Jego niedobór – który jest najczęstszym deficytem pokarmowym na świecie – prowadzi do anemii.

Roszpunka zawiera także wapń, magnez i cynk, który wpływa m. in. na dobrostan skóry, włosów i paznokci oraz oddziałuje korzystnie na układ odpornościowy. Kozłek sałatka jest także źródłem potasu (pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi) i miedzi, która bierze udział we wchłanianiu żelaza w przewodzie pokarmowym oraz uczestniczy w tworzeniu i prawidłowym funkcjonowaniu czerwonych krwinek. Roszponka zawiera także kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3. Udowodniono, że jedzenie produktów bogatych w kwasy Omega-3, może m. in. zmniejszyć ryzyko choroby niedokrwiennej serca oraz udaru mózgu.

Roszpunka ma niewiele kalorii i niski indeks glikemiczny, może się więc znaleźć w diecie osób dbających o linię i cukrzyków.

Roszponkę możesz chrupać samą, w mieszance warzyw liściastych lub w połączeniu z pleśniowym serem, dressingiem miodowo-musztardowym, pieczarkami, młodymi ziemniakami, czosnkiem, pietruszką, suszonymi pomidorami czy jajkami. Dodawaj ją także do zielonych koktajli.

MSK

Powrót 28.04.2016 12:51