Pełna żelaza: pietruszka

Dieta
two roots of parsley on a white background

Zarówno natka, jak i korzeń pietruszki są skarbnicami składników odżywczych. Dowiedz się więcej o ich właściwościach.

Pietruszka jest najstarszym i najdłużej stosowanym ziołem. Pochodzi z obszaru śródziemnomorskiego. Używano jej jako przyprawy już w III w. p. n. e. Do Europy Środkowej „skalne ziele” sprowadzono w XII wieku, a do naszego kraju dotarło w czternastym stuleciu. Już wtedy pietruszka była ceniona za właściwości zapachowe, smakowe i lecznicze.

Zdrowotne walory tego superwarzywa wiążą się z zawartością – często rekordowych ilości – przeciwutleniaczy, witamin i minerałów. Natka to bardzo dobre źródło żelaza, które jest składnikiem hemoglobiny krwi i pełni ważną rolę jako nośnik tlenu w organizmie. W 100 g liści pietruszki znajduje się aż 5 mg tego minerału. Są one również bogate w witaminę C (177,7 mg/100 g). Witamina ta uczestniczy m. in. w podnoszeniu odporności organizmu i we wchłanianiu żelaza. Jest również naturalnym przeciwutleniaczem, któremu przypisuje się zdolność zapobiegania i hamowania wczesnych stadiów rozwoju nowotworów.

W natce znajdziesz też beta-karoten (5410 mcg/100 g), prekursora witaminy A, która również należy do przeciwutleniaczy. Działa ochronnie na organizm i jest jednym z czynników zapobiegających miażdżycy oraz powstawaniu nowotworów. Ponadto odgrywa dużą rolę w zachowaniu we właściwym stanie nabłonka skóry i błon śluzowych. Pełni też istotną funkcję w procesie widzenia. Korzystny wpływ na wzrok mają także kolejne przeciwutleniacze zawarte w natce pietruszki – luteina i zeaksantyna.

W liściach „skalnego ziela” obecna jest też witamina K, która bierze udział w tworzeniu tkanki kostnej i ma działanie przeciwkrwotoczne. Natka zawiera również „witaminę młodości” E (następny przeciwutleniacz chroniący nasz organizm przed szkodami wywoływanymi przez wolne rodniki) i witaminy z grupy B. Liście pietruszki są także zasobne w kwas foliowy, który pomaga w prawidłowej produkcji krwi i funkcjonowaniu układu odpornościowego. Ważny jest szczególnie przed ciążą i w jej trakcie. Zmniejsza bowiem ryzyko wystąpienia wrodzonych wad ośrodkowego układu nerwowego (tzw. wad cewy nerwowej) u dziecka.

Natka jest również zasobna w wapń, fosfor, mangan i magnez. Dzięki dużej dawce potasu (695 mg/100 g), jej jedzenie pomaga usuwać nadmiar wody z organizmu, oczyszcza go i odtruwa.

Z powodu zawartości wymienionych składników, spożywanie liści pietruszki poleca się osobom zmęczonym, z anemią, dzieciom, kierowcom i lotnikom (zwłaszcza, jeśli jeżdżą lub latają nocą, bo witamina A zawarta w natce wpływa pozytywnie na widzenie w ciemności). Liście pietruszki mają także właściwości moczopędne i odświeżające oddech. Ich jedzenie dobrze wpływa na układ krążenia (rekomenduje się je osobom starszym) oraz na zdrowie skóry. Uwaga, kobiety w ciąży i osoby chore na nerki nie powinny jeść więcej niż 1-2 łyżeczki pietruszki dziennie.

Korzeń również zawiera wiele witamin i składników odżywczych, choć w mniejszych ilościach niż natka. Znajdziesz w nim żelazo (1,1 mg/100 g), a także potas, wapń, fosfor, magnez, witaminy A i C oraz przeciwutleniacze z grupy flawonoidów. Odwar z korzenia ma właściwości oczyszczające i moczopędne. Sok z korzenia lub liści łagodzi nerwobóle, kontuzje i ukłucia insektów. Napar natomiast polecany jest osobom ze skłonnością do nadmiernego pocenia się i wyprysków, a miazgę z korzenia i liści można stosować do wybielania piegów. Pietruszkę uważa się za afrodyzjak. W jej miłosną moc wierzył Juliusz Cezar.

„Skalne ziele” ma jednak przede wszystkim zastosowanie w kuchni. Nadaje daniom aromat i właściwości odświeżające. Korzeń i natkę dodaje się do zup, sałatek, masła czy twarożków. Świeże liście to idealne dopełnienie sosów, dipów, pesto, a także popularnych ostatnio zielonych koktajli. Są też powszechnie stosowane jako ozdoba.

A Ty jaki masz sposób na jedzenie pietruszki?

MSK

Powrót 15.06.2016 7:36