Niedobór żelaza: problem globalny

Ciekawostki
Untitled-1

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niedobór żelaza jest najczęstszym i najbardziej powszechnym zaburzeniem żywieniowym na świecie. Dotyczy on wielu kobiet i dzieci w krajach rozwijających się, ale jest także jedynym niedoborem żywieniowym osiągającym znaczący rozmiar w krajach uprzemysłowionych1. Amerykańskie Centrum Kontroli Chorób (CDC) podaje, że niedobór żelaza jest najczęstszym zaburzeniem żywieniowym i najważniejszą przyczyną niedokrwistości (anemii) w Stanach Zjednoczonych2.

Pomimo rozwoju naukowego i ekonomicznego, niedobór żelaza i niedokrwistość pozostaje bardzo istotnym problemem zdrowia publicznego. Zdaniem ekspertów WHO ma on charakter epidemii. Organizacja szacuje, że na niedokrwistość, której przyczyną w wielu przypadkach jest niedobór żelaza, cierpi aż 2 miliardy osób. Stanowi to ponad 30 proc. populacji świata. Eksperci WHO zwracają uwagę, że niedobór żelaza i anemia związane są nie tylko z poważnymi konsekwencjami dla zdrowia. Ich zdaniem – jako że wpływają na zmniejszenie wydajności w pracy – są przeszkodą w rozwoju społeczeństw i przyczyniają się do poważnych strat ekonomicznych3.

Wspomniane wyżej dane epidemiologiczne WHO w dużym stopniu dotyczą obszarów z niedostatkami żywności. Jednak niedobór żelaza jest także istotnym problemem w krajach rozwiniętych, gdzie inne formy niedożywienia zostały już w zasadzie wyeliminowane4.

Szacuje się, że nawet co piąta kobieta znajduje się w grupie ryzyka, zagrożonej niedoborem żelaza5. Dotyczy to zwłaszcza kobiet w ciąży, nastolatek i sportsmenek oraz kobiet obficie miesiączkujących. Warto wiedzieć, że w czasie menstruacji kobieta traci około 40 mg żelaza.

Za niedobór żelaza w dużym stopniu odpowiada także dieta. Współczesne sposoby przygotowywania posiłków coraz częściej prowadzą do utraty najważniejszych pierwiastków i witamin. Żywność wysoko przetworzona jest nierzadko uboga w najważniejsze dla ludzkiego organizmu składniki odżywcze odgrywające istotną rolę w procesach krwiotwórczych. Rośnie też popularność diet odchudzających oraz wegetarianizmu. Wszystko to wpływa na mniejsze spożycie produktów, które są ważnym źródłem żelaza. Sprawę komplikuje również fakt, że żelazo słabo się wchłania. Dotyczy to zarówno pokarmów, jak i preparatów żelaza starszej generacji.

WHO rekomenduje wiele różnych działań, które należy podjąć, aby ograniczać występowanie niedoboru żelaza i niedokrwistości. Jednym z nich jest suplementacja żelaza6. Ze względu niską wchłanialność, warto sięgać po nowoczesne suplementy zawierające żelazo chelatowane.

MSK


1. http://www.who.int/nutrition/topics/ida/en/

2. http://www.cdc.gov/nutrition/everyone/basics/vitamins/iron.html

3. http://www.who.int/nutrition/topics…

4. http://www.who.int/nutrition/publications/micronutrients/guidelines_for_Iron_supplementation.pdf?ua=1

5. http://fitness.wp.pl/zdrowie/wirtualny-poradnik/art1120,niedobor-zelaza-jak-go-rozpoznac.html/?kPage=3

6. http://www.who.int/nutrition/publications…

Powrót 06.02.2014 9:00