Nie lekceważ pierwszych objawów niedoborów żelaza

Porady
nielekcewazzelaza

Do pierwszych symptomów świadczących o deficycie żelaza w organizmie należy apatia i zmęczenie pojawiające się bez wyraźnych przyczyn, pomimo zapewnienia organizmowi właściwej ilości snu i odpoczynku, a przy podejmowaniu aktywności fizycznej występują zawroty głowy i tzw. zadyszka. Brak energii do pracy, nieustannie towarzyszące zmęczenie oraz szybka utrata sił i zadyszka związane są ze zmniejszającą się liczbą czerwonych ciałek krwi transportujących tlen i dwutlenek węgla, przez co organizm szybko traci szeroko pojętą wydolność.

Przy deficycie żelaza zwykle obserwuje się tzw. cienie pod oczami, skłonności do powstawania siniaków na ciele, blednięcie skóry oraz pogorszenie się stanu jakościowego wytworów naskórka: skóra jest sucha, łuszczy się, a włosy i paznokcie stają się matowe i łamliwe. Ponadto często odczuwa się bóle i zawroty głowy, duszności i zdecydowane obniżenie poziomu koncentracji na wykonywanych czynnościach oraz problemy z zapamiętywaniem.

Deficyt żelaza w organizmie wywołuje spadek odporności organizmu przez co zwiększa się zapadalność zarówno na przeziębienia jak i na poważniejsze choroby, których rozwojowi sprzyja ogólne upośledzenie procesów metabolicznych warunkowanych przez żelazo.

Objawy występujące przy niedoborach minerału pogłębiają się w miarę upływu czasu, a przewlekły deficyt żelaza skutkuje anemią (niedokrwistością). Utratę żelaza potęguje wysoka aktywność fizyczna- uprawianie sportów wyczynowych, krwawienia miesięczne u kobiet oraz rany i urazy którym towarzyszy utrata krwi.

Fundamentem dla zapewnienia organizmowi właściwego poziomu tego metalu jest zbilansowana dieta, zawierająca produkty pochodzenia zwierzęcego: wołowina, mięso indyka, wątroba, ryby (śledzie, sardynki, tuńczyk) i świeże zielone warzywa- sałata, szpinak, kapusta oraz buraki. Wchłanianie żelaza w układzie pokarmowym zwiększa obecność witaminy C w posiłku, w związku z czym warto spożywać przy posiłkach świeże owoce i soki bogate w kwas askorbinowy. Niedobory uzupełnić można także stosując skuteczną suplementację za pomocą łatwo przyswajalnego produktu zawierającego chelat żelaza w połączeniu z witaminami B i C o przedłużonym uwalnianiu (Szelazo+SR).

Powrót 06.10.2017 13:28