Minerały dla przyszłej mamy

Dieta
mineraly dla mamy

Podejmując decyzję o macierzyństwie nie można zapomnieć o… diecie. Jest ona istotna zarówno dla dziecka, jak i matki. Szczególnie ważne wydaje się tutaj zapewnienie właściwego poziomu minerałów, wśród których na pierwszy plan wysuwa się żelazo, wapń i magnez.

Ze względu na szybki rozwój struktur płodu (np. mięśni) i znaczące zwiększenie objętości krążącej krwi w ciąży znacząco zwiększa się zapotrzebowanie na żelazo. Przyswajanie żelaza ze składników codziennej diety, a w szczególności produktów pochodzenia roślinnego jest często ograniczone. Dlatego też w okresie ciąży nierzadko należy rozważyć dodatkową suplementację diety. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie preparaty dostępne na rynku będą odznaczały się podobnym stopniem wchłaniania z przewodu pokarmowego.
Które żelazo wybrać?

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne (PTG) zaleca suplementację żelaza za pomocą preparatów chelatowanych. Tego typu suplementy nie wykazują działań niepożądanych ani interakcji zarówno z lekami, innymi suplementami diety, jak i składnikami odżywczymi. Co więcej, żelazo w postaci chelatu cechuje się największym stopniem dostępności biologicznej uwarunkowanej m. in. dobrym przyswajaniem pierwiastka z przewodu pokarmowego.
Dla zwiększenia przyswajalności żelaza z pożywienia zaleca się spożywanie posiłków z bogatych w witaminę C, która nie tylko wspomoże procesy wchłaniania minerału, ale także sama w sobie będzie wspomagała prawidłowe funkcjonowanie organizmu dziecka i przyszłej mamy (m. in. ze względu na potencjał zwalczający wolne rodniki!).
Zawartość żelaza hemowego, czyli tego odznaczającego się wyższą biodostępnością jest najwyższa w… zwierzęcych podrobach. Wątróbka – jako jeden z ich sztandarowych przykładów zawiera także znaczne ilości witaminy A. Składnik ten także wspomaga okres ciąży (sprzyja np. prawidłowemu rozwojowi skóry czy narządu wzroku), jednak ze względu na zdolność do kumulacji w tkance tłuszczowej (której w ciąży jest… więcej) może zostałć łatwo przedawkowany.

Jak zapewnić właściwy poziom witaminy A? Najważniejszy (jak niemal we wszystkim) jest zdrowy rozsądek, różnorodna dieta i częste konsultacje z lekarzem prowadzącym ciążę.

Ale powróćmy do żelaza… Przypomnieć trzeba, iż wchłanianie tego minerału upośledzają zawarte w diecie napoje typu kawa i herbata, a także produkty mleczne. Te ostatnie, z uwagi na zawartość wapnia są bardzo pożądane dla przyszłych mam, jednak ich spożycie w takim przypadku należy rozdzielić pomiędzy posiłkami.
Wapń jest minerałem niezbędnym dla prawidłowej budowy kości oraz zębów. Kości i zawiązki zębów zaczynają się kształtować już w początkowych tygodniach ciąży, wobec czego pierwiastek ten jest także bardzo pożądany w diecie kobiety ciężarnej. W razie niedoborów wapnia w diecie, płód korzysta z zasobów zgromadzonych w organizmie matki, u której zaczynają pojawiać się objawy takie jak przemęczenie, skurcze mięśni, bóle głowy, a następnie osłabiona zostaje struktura zębów i kości.

Niedobór wapnia u dziecka grozi deformacjami kości, krzywicą i osłabieniem czynności życiowych po porodzie. Wapń należy do pierwiastków łatwo wchłanianych przez organizm człowieka, a 100% dziennego zapotrzebowania jest równoważne czterem szklankom mleka. Wchłanianie wapnia wspomaga witamina D, zawarta w rybach morskich, jajach i produktach mlecznych. W związku z powyższym ogromne znaczenie dla zdrowia oraz kondycji matki i dziecka ma obecność w diecie mleka i jego przetworów, a także: ryb, jaj, orzechów, migdałów oraz kapusty i szpinaku.

Wchłanianie wapnia może być jednak zaburzone, kiedy w diecie dostarczana jest duża ilość fosforu występującego w wysoko przetworzonej żywności i w pozornie smacznych sztucznych napojach gazowanych. Dostarczając organizmowi płynów warto sięgać po wodę mineralną, przy czym dla uzupełnienia zasobów wapnia i magnezu mile widziana jest woda zawierająca te pierwiastki. Zaleca się, aby przyszła mama piła dziennie około 2,5 litra płynów. Wody mineralne dostępne na rynku zawierają nawet 200 mg wapnia i 130 mg magnezu w litrze, będąc cennym i naturalnym źródłem tych minerałów.

Zapotrzebowanie na magnez w okresie ciąży wynosi do 400 mg w ciągu doby. Magnez jest ważnym składnikiem kości, reguluje funkcjonowanie układu nerwowego oraz pobudliwość mięśni, w tym pracę serca. Braki tego składnika diety powodują występowanie skurczy mięśni, zwiększając ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu. U dziecka z kolei niedobór przyczynia się do osłabienia struktury kości i powstania zaburzeń układu nerwowego. Aby ich uniknąć należy spożywać produkty z pełnego ziarna, kasze, orzechy oraz białko zwierzęce- mięso i jaja.
Zapewnienie zbilansowanej i zróżnicowanej diety, bogatej w najcenniejsze dla przyszłej mamy wartości odżywcze przynosi wymierne korzyści w postaci prawidłowego rozwoju płodu oraz zdrowia matki. Troska macierzyńska od momentu poczęcia stanowi bowiem najsolidniejszy fundament dla szeroko rozumianego rozwoju dziecka.

Powrót 07.04.2017 10:59