Jakie wartości odżywcze serwuje nam lato?

Dieta
owocesezonowe

Najcieplejsza pora roku kojarzy się każdemu z nas nie tylko z wakacjami i długo wyczekiwanym urlopem, ale także z dojrzewającymi w słońcu zdrowymi i smacznymi owocami. Przywołując temat letnich owoców pełnych wartości odżywczych należy zacząć od malin.

Rozpowszechnione niemalże w całej Europie i Azji maliny, oprócz znanych walorów smakowych od dawna słyną także z właściwości leczniczych. Liście i owoce malin zawierają kwas salicylowy, stąd zastosowanie ich naparów i soków w leczeniu objawów przeziębienia. Maliny zawierają sporo olejków eterycznych (dających im charakterystyczny zapach i smak), będąc zarazem znakomitym źródłem pektyn- błonnika rozpuszczalnego, witaminy C i minerałów takich jak wapń, magnez i żelazo. Za sprawą dużej ilości garbników liście i owoce malin posiadają również właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne.

Lato to także czas zbiorów wiśni, znanych ze swojego cierpkiego kwaskowatego smaku. Roślina ta należy do różowatych i występuje w strefach klimatu umiarkowanego na półkuli północnej, głównie w Azji- stąd Japonia nazywana jest krajem kwitnącej wiśni. Nie każdy wie, że wydające słodkie owoce drzewa czereśniowe to odmiana wiśni ptasiej. Owoce wiśni zawierają znaczne ilości barwników będących przeciwutleniaczami, witaminy C i minerałów: wapnia, żelaza oraz potasu usuwającego nadmiar soli z organizmu.

Wysoką zawartość witaminy C oraz pektyn mają także owoce porzeczek rozpowszechnionych w ogrodach naszej strefy klimatycznej. Owoce czarnej porzeczki zawierają cztery razy więcej kwasu askorbinowego niż symbol tej witaminy- pomarańcze, będąc zarazem cennym źródłem przeciwutleniaczy.

Oprócz niepowtarzalnego smaku, od cenne właściwości lecznicze posiadają także leśne jagody. Jagody znaleźć można w lasach o nisko porośniętym runie, najobficiej występują na obrzeżach i leśnych nasłonecznionych polanach, owocując w lipcu i sierpniu. Szacuje się, że 100 gram jagód dostarcza organizmowi 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę C oraz około 5% dziennego zapotrzebowania na żelazo. Wysoka zawartość witaminy A w jagodach przyczynia się do poprawy widzenia po zmroku, stąd też na przestrzeni wieków uważane były za lek poprawiający wzrok. Te leśne drobne owoce zawierają znaczne ilości potasu, fosforu, wapnia i magnezu, a także duże ilości antyoksydantów opóźniających proces starzenia się komórek.

Przy takim bogactwie owoców, jakie serwuje nam lato, należy możliwie najlepiej wykorzystać właściwości owoców . Maliny, wiśnie, czereśnie, porzeczki i jagody stanowią skarbnice witamin, składników mineralnych i pektyn przy niewielkiej zawartości cukru, bądź właściwościach obniżających poziom cukru we krwi jak jagody. Zawarte w diecie owoce są doskonałym sposobem na uzupełnienie niedoborów składników mineralnych i witamin wspomagając jednocześnie utrzymanie szczupłej sylwetki.

Powrót 31.07.2017 17:17