Jaką rolę w naszym organizmie pełni witamina B12

Porady
Witamina B12

Witamina B12 jest złożonym związkiem chemicznym zawierającym kobalt. Może występować w kilku formach: hydroksykobalamina, metylokobalamina, adenozynokobalamina, cyjanokobalamina. Ostatnia forma jest najbardziej stabilna dlatego stosuje się ją w suplementacji farmakologicznej. Po spożyciu jest szybko przekształcana do aktywnego koenzymu. Witamina B12 jest rozpuszczalna w wodzie, występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego takich jak: wątroba, nerki, serce, chude mięso, drób, ryby, jaja, mleko i jego przetwory. Natomiast w niektórych produktach roślinnych obecne są analogi witaminy B12, które warto pamiętać iż nie są przyswajalne dla człowieka oraz mogą utrudniać wchłanianie właściwej witaminy. Jest to jedyna witamina z grupy B, która jest magazynowana w naszym organizmie, a jej zapasy u osób dorosłych mogą wystarczyć na okres od 2 do 5 lat.

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych DNA i RNA w komórkach m. in. szpiku kostnego, który odpowiada za tworzenie komórek krwi. Oprócz tego uczestniczy w tworzeniu, dojrzewaniu i podziałach erytrocytów oraz wpływa na ich zdolność do transportu tlenu we krwi.

Rola witaminy B12 w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego jest ogromna. Uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej (osłona włókien nerwowych), która pełni funkcję ochronną komórek nerwowych. Bierze udział w syntezie neuroprzekaźników, które zapewniają komunikację pomiędzy komórkami z związku z czym pomaga w uczeniu i zapamiętywaniu, kojarzeniu faktów, regulacji hormonalnej. Wpływa na nasz dobry nastrój i równowagę psychiczną, pomaga w koncentracji. Działa także prewencyjnie w przypadku chorób sercowo-naczyniowych, ponieważ zmniejsza stężenie homocysteiny we krwi odpowiedzialnej za tworzenie blaszek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Dodatkowo zmniejsza ilość lipidów we krwi: cholesterolu całkowitego, LDL oraz trójglicerydów.

Witamina B12 wpływa na układ kostny, co ma szczególne znaczenie w przypadku rozwoju dzieci oraz kobiet w okresie menopauzalnym narażonych na utratę masy kostnej w wyniku osteoporozy. Dodatkowo kontroluje przemianę materii oraz pobudza apetyt. Jest potrzebna do prawidłowego wchłaniania kwasu foliowego oraz żelaza. Korzystnie wpływa na przebieg ciąży. Jej prawidłowy poziom pozwala na zachować energię oraz odporność naszego organizmu.

Powrót 08.09.2017 9:11