Jak urozmaicić zimową dietę?

Dieta
Jak urozmaicić zimową dietę

Zimowy jadłospis nieco ubożeje w wartości odżywcze kryjące się w warzywach i owocach, szczególnie kiedy dla rzekomej poprawy nastroju sięgamy po cukierki, ciastka i czekoladę. Często zmęczony natłokiem obowiązków człowiek, cierpiący na deficyt światła słonecznego popada w tzw. apatię objawiającą się co najmniej niechęcią do wyjścia z domu, organizm staje się niedotleniony i nieustannie senny. Aby nie dopuścić do powstania niedoborów kluczowych wartości odżywczych, szczególnie w okresie zimowym należy wzbogacać dietę o niezbędne składniki jak witaminy (A, C, E) oraz mikroelementy (potas, magnez, cynk oraz żelazo), które pomaga zniwelować uczucie przemęczenia, senności i obniżenia nastroju. Jako składnik wielu enzymów żelazo wspiera procesy metaboliczne w tym przemiany cholesterolu. Jest także jednym z budulców czerwonych ciałek krwi odpowiadających za transport tlenu do komórek. Dlatego właśnie spadek naszej aktywności, niedotlenienie, obniżenie nastroju, często okazują się zwyczajnym niedoborem żelaza.

Znakomitą propozycją na urozmaicenie diety jest komponowanie pysznych i zdrowych sałatek tworzących na talerzu bajecznie kolorowe kompozycje cieszące też znużone szarością oko. Sałatki zarówno te przygotowane ze świeżych warzyw jak i owoców mogą być urozmaiceniem każdego posiłku od śniadania, przez przekąski i desery po obiady i kolacje. Podstawę proponowanej kompozycji warzywnej niech stanowią bogate w żelazo i witaminy zielone liście szpinaku, roszponki, rukoli oraz czerwonej sałaty radicchio lub rosso (można użyć gotowej kolorowej mieszanki sałat, które zawierają te odmiany rośliny). Sałaty wyraźnie kontrastować będą z czerwienią papryki i pomidorów oraz cebuli. Kompozycję warto skropić bogatym w witaminę C sokiem z cytryny. Bukiet smakowy poprawią orzechy nerkowca zawierające zdrowe tłuszcze, ziarna słonecznika lub dyni i kilka kropel oliwy dla  poprawy wchłaniania witam rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E, K). Ciekawy a zarazem egzotyczny dodatek stanowić będą orzechy nerkowca (nie smażone), stanowiące bogate źródło minerałów, zmniejszające odczucie głodu, a nawet stymulujące pracę układu hormonalnego odpowiedzialnego m in. za wydzielanie serotoniny poprawiającej zimowy nastrój.

Mimo, iż przywykliśmy do opinii, że „zimowe” owoce i warzywa zawierają mniej wartości odżywczych, gdyż te tracone są wskutek długiego przechowywania lub rośliny pędzone w warunkach szklarniowych po prostu mniej ich wytwarzają, to zapewnienie w diecie świeżych produktów zawsze odniesie zamierzony skutek. Organizm w obliczu braku poszczególnych składników np. żelaza jest w stanie więcej go przyswoić z dostarczonego posiłku niż w warunkach kiedy jest ono zapewnione na optymalnym poziomie. Warto zatem o każdej porze roku spożywać świeże owoce i warzywa!

Powrót 09.01.2018 10:47