Jak przygotowywać posiłki bogate w witaminę C?

Dieta
posilekwitaminac

Chyba każdy z nas spożywając zawarte w codziennej diecie warzywa i owoce myśli o pożądanych właściwościach wartości odżywczych jakie zawierają, nie mamy przecież zamiaru szkodzić swojemu zdrowiu. Nieco mniejszą świadomością wykazujemy się w kwestiach łączenia ze sobą poszczególnych składników oraz przygotowania potraw w sposób zapobiegający neutralizowaniu wartości odżywczych, w tym niezwykle ważnej dla ustroju witaminy C.

Kwas askorbinowy należy do najmniej trwałych witamin ze wszystkich, jakich potrzebuje nasz organizm. Ten wspierający naszą odporność, doskonały przeciwutleniacz, niestety łatwo ulega rozpadowi pod wpływem obecności tlenu i wysokiej temperatury. Aby zapobiegać utlenianiu witamin należy obierać i kroić owoce i warzywa bezpośrednio przed spożyciem, nie pozostawiając ich poszatkowanych przez długie godziny. Należy pamiętać, iż wiele roślinnych produktów świeżych zawiera znaczną ilość witaminy C w skórce lub bezpośrednio pod nią, dlatego warto rozważyć ich spożycie bez obierania. O ile spożycie jabłek czy zielonych ogórków ze skórką nie stanowi większych problemów, o tyle trudno wyobrazić sobie jedzenie ziemniaków w ten sam sposób, niemniej jednak dobrze znane są „ziemniaki w mundurkach” obierane bezpośrednio na talerzu.

Największą ilość witaminy C zawierają owoce i warzywa bezpośrednio po zbiorze, zatem dla zniwelowania strat tej wartości odżywczej warto sięgać po produkty świeże, kroić lub obierać je bezpośrednio przed zjedzeniem i spożywać je raczej w postaci surowej niż ugotowane. Procesowi gotowania towarzyszą największe straty witaminy C, która już w temperaturze 70 oC zaczyna ulegać rozpadowi. Dlatego dla zachowania choć części kwasu askorbinowego wskazane jest możliwie najkrótsze gotowanie, wkładanie warzyw bezpośrednio do gorącej wody przed ich obróbką termiczną oraz gotowanie na parze, gdzie wartości odżywcze nie są wypłukiwane wraz z wodą. Dodając zaś cytrynę do herbaty zadbajmy o to aby temperatura napoju nie zaszkodziła witaminom z owocu.

Dość szeroko rozpowszechniony jest także pogląd, iż witamina C ulega rozkładowi pod wpływem zasadowych soków zielonego ogórka zawierających enzym askorbinazę, stąd przekonanie, aby nie łączyć świeżego ogórka z innymi warzywami np. pomidorami o wysokiej zawartości tej witaminy.

Jedno jest pewne, aby zachować wysoką zawartość walorów odżywczych sięgajmy po świeże owoce i warzywa, a zamierzając je przechowywać unikajmy wymienionych czynników dezaktywujących witaminy.

Powrót 08.06.2017 18:46