Jak ogórek z pomidorem

Ciekawostki
Ogórek i pomidor

Ogórek wywodzi się z kontynentu azjatyckiego, dzikie gatunki tej rośliny porastają zbocza Himalajów, a ze względu na zastosowanie kulinarne w wielu regionach świata popularna jest uprawa tego warzywa.

Niemal 97% składu tego zielonego warzywa to woda, dzięki czemu ogórek jest bardzo nisko kaloryczny, a wysoka zawartość chlorofilu o zdolnościach wiązania metali ciężkich wspomaga oczyszczanie organizmu. Ponadto ogórki zawierają sporo flawonoidów uważanych za związki zapobiegające nowotworom, a także kukurbitacyny- substancje dające gorzki smak warzywu, przez niektórych naukowców uważane za czynnik hamujący rozwój komórek rakowych. Warto podkreślić także, iż wszystkie warzywa dyniowate posiadają dość wysokie pH, skutecznie przez to odkwaszając organizm. Ogórek nie należy do warzyw przodujących w zawartości witamin i minerałów (witamina C- około 3 mg/100g; witamina E- około 0.03 mg; wapń- około 15 mg; magnez- około 12 mg; żelazo- około 0,25 mg w 100 g warzywa), jednakże ze względu na niską kaloryczność i świeży smak jest często stosowany w kuchni.

Równie popularne w naszej diecie są pomidory, posiadają jednak znacznie więcej wartości odżywczych. Gatunek ten pochodzi z Ameryki Południowej skąd rozpowszechniony został niemal na cały świat. Pomidory są najcenniejszym źródłem potasu (237 mg/100g) korzystnie wpływającego na pracę serca i kurczliwość mięśni, zawierają też witaminy A (833 IU), C (13,7 mg), magnez (11 mg) i żelazo (0,3 mg/100g). Warzywa te są głównym źródłem likopenu- czerwonego barwnika będącego przeciwutleniaczem odpornym na obróbkę termiczną. Pomidory podobnie jak ogórki należą do warzyw nisko kalorycznych. Ponadto zawierają kwasy roślinne wspomagające trawienie tłuszczów, chroniąc tym samym przed miażdżycą i zawałem serca. Błonnik i pektyny zawarte w owocach pomidora wspierają pracę układu pokarmowego, a wspomniane przeciwutleniacze i witamina C podnoszą odporność organizmu.

Oba przedstawione warzywa stanowią cenne składniki diety i bardzo często są współwystępującymi składnikami przyrządzanych sałatek, jednakże nie brakuje przeciwników łączenia tych dwóch warzyw. Pojawia się wiele opinii, sugerujących, aby nie łączyć pomidorów z ogórkami w czasie jednego posiłku. Zalecenia o unikaniu łączenia wspomnianych składników odnoszą się do zawartości witaminy C i enzymu askorbinazy rozkładającego witaminę C. Świeże ogórki zawierają bowiem nieco więcej askorbinazy niż inne warzywa takie jak pomidory, papryka czy sałata. Enzym ten występuje naturalnie zawsze tam gdzie witamina C, ale fakt, iż w ogórkach jest go nieco więcej przyczynił się do powstania opinii, iż neutralizuje kwas askorbinowy w innych łączonych z ogórkiem składnikach. Wspomniany enzym utlenia kwas askorbinowy eliminując go z posiłku w podobnej skali co gotowanie czy pieczenie warzyw.
Zasadowy odczyn soku zawartego w ogórku sprzyja aktywności enzymu utleniającego witaminę c, wobec czego skutecznie zaradzić temu procesowi możemy przez zakwaszenie przygotowywanej sałatki łączącej ogórka z innymi warzywami za pomocą octu lub soku z cytryny. Przed zmieszaniem pokrojonych składników surówki można także odcedzić sok z ogórka zawierający wspomniany enzym.

Wykazując troskę o zapewnienie w diecie wszystkich niezbędnych składników odżywczych i witamin należy mieć na uwadze fakt, iż zawartość witaminy c w owocach i warzywach różni się w zależności od pory roku i procesu uprawy. Pomidor zerwany z ogrodowego krzaka w środku lata różni się walorami smakowymi i odżywczymi od warzywa pędzonego zimą pod szklarnią lub przechowywanego miesiącami w chłodni, wobec czego i wartości odżywcze mogą być niekiedy znikome. Ponadto większość witamin ulega rozkładowi podczas obróbki termicznej warzyw i owoców, nawet tych uznawanych za najbardziej wartościowe. Jak widać problem oddziaływania askorbinazy zawartej w świeżych ogórkach, skutecznie neutralizowanej przez ocet lub sok z cytryny wydaje się nieco wyolbrzymiony w kontekście codziennej obróbki termicznej posiłków i stosowania warzyw o niskiej zawartości witamin.

Powrót 09.05.2017 13:19