Jak należy postępować po oddaniu krwi

Porady
Jak należy postępować po oddaniu krw

Po oddaniu krwi podobnie jak w przypadku całej procedury pobierania powinniśmy zastosować się do poleceń wykwalifikowanego personelu. Należy odpocząć kilkanaście minut w poczekalni, napić się wody lub soku oraz uzupełnić wydatek energetyczny (każdemu dawcy przysługuje posiłek regeneracyjny o wartości 4500 kcal – najczęściej jest to czekolada). Po zakończeniu donacji należy uciskać miejsce z którego była pobierana krew przez ok. 3-4 minuty oraz unikać nadmiernego obciążenia ręki danego dnia. Postarajmy się aby tego dnia posiłki były bogatsze w węglowodany. Zrezygnujmy również z nadmiernego wysiłku fizycznego, obciążających prac oraz unikajmy szybkich zmian pozycji z leżącej na stojącą. Najczęściej po oddaniu krwi czujemy się dobrze. Jednak pamiętajmy żeby tego dnia jak najwięcej odpoczywać, gdyż nasz organizm został obciążony. Dajmy mu czas na regenerację.

Oddawanie krwi jest bezpieczne dla dawcy, ponieważ istnieją szczegółowe przepisy określające m. in. dopuszczalną ilość pobranej krwi bądź jej składników oraz czas pomiędzy kolejnymi donacjami. Dla przykładu krew pełną możemy oddać nie częściej niż 8 tygodni z jednoczesnym zaznaczeniem, iż u kobiet nie może być więcej niż 4 donacje, a u mężczyzn nie więcej niż 6 donacji na rok. Jednorazowo oddajemy 450 ml krwi pełnej, która stanowi 9% całkowitej objętości krwi w naszym organizmie. Możemy zastanawiać się czy jest to dużo czy mało. Pomimo, iż nasz organizm potrzebuje 48 godzin na regenerację ilości komórek krwi, to już stężenie hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek ciała powraca do normy po 3 – 4 tygodniach.  Przez ten czas powinniśmy wspierać naturalny proces odbudowy naszego organizmu. Dbajmy o jego prawidłowe nawodnienie każdego dnia. Jednocześnie powinniśmy ograniczyć ilość substancji, które mają działanie odwadniające – alkohol, kawa, herbata. Starajmy się aby nasze posiłki były pełnowartościowe i zawierały wszystkie składniki odżywcze – białka, węglowodany i tłuszcze. Warto zwrócić uwagę na żelazo, które warunkuje ilość hemoglobiny we krwi. Dlatego uwzględnijmy w naszym jadłospisie, produkty bogate w żelazo takie jak czerwone mięso, ryby, podroby, jaja, orzechy, zielone warzywa (szpinak, brokuły, jarmuż), kasze, pełnoziarniste pieczywo. A ponieważ przyswajalność żelaza zwiększa się w obecności wit. C, włączmy jej źródła do naszych posiłków (owoce, soki). Jednocześnie starajmy się obniżyć spożycie produktów, które utrudniają wchłanianie żelaza, zwłaszcza w przypadku wegetarian lub wegan. Dzieje się tak, ponieważ żelazo niehemowe zawarte w produktach roślinnych jest gorzej przyswajalne. Dlatego ograniczmy spożycie produktów bogatych w garbniki np. herbatę zawierającą taninę, niektóre ziołowe herbatki np. z kory dębu, liścia maliny i jeżyny, kłącza pięciornika oraz produktów bogatych w fosforany np. konserwy, piwo, wyroby cukiernicze.

Powrót 14.11.2017 11:45