Gdzie jest żelazo – topinambur

Dieta
bowl full of topinambur - fruits and vegetables

Oprócz walorów smakowych, kryje w sobie bogactwo składników korzystnych dla zdrowia. Dowiedz się, dlaczego warto jeść topinambur.

Trochę historii

Topinambur, zwany także słonecznikiem bulwiastym czy bulwami, był pierwotnie uprawiany przez Indian. Dla tego ludu stanowił zarówno sycące pożywienie, jak i medykament. W Europie pojawił się za sprawą odkrywców Ameryki, a jako pierwszy skosztował go sam Krzysztof Kolumb. Jeszcze w XVII wieku słonecznik bulwiasty gościł na polskich stołach znacznie częściej niż popularny współcześnie ziemniak. Obecnie powraca na nasze stoły. Warto poznać nie tylko jego smak, ale również – działanie prozdrowotne.

Wartości odżywcze

Topinambur jest bogatym źródłem białka i błonnika pokarmowego, w tym inuliny o właściwościach prebiotycznych. Zawiera również witaminy: z grupy B, C, A i E. Trzy ostatnie – nazywane witaminami młodości – są przeciwutleniaczami. Chronią organizm przed przedwczesnym starzeniem i chorobami przewlekłymi wywoływanymi przez wolne rodniki, w tym nowotworami. Dodatkowo witamina C pomaga we wchłanianiu żelaza.

Ponadto bulwy to dobre źródło  żelaza (3,40 mg/100 g). Dzięki temu pierwiastkowi produkowane są czerwone ciałka krwi. Sprawia on, że stajemy się silniejsi. Jego niedobór powoduje zmęczenie, spadek odporności i anemię. Jest także jedną z najczęstszych przyczyn wypadania włosów u kobiet przed menopauzą. W topinamburze znajdziesz także miedź oraz duże ilości magnezu i potasu.

Walory zdrowotne

W konsekwencji, jedzenie słonecznika bulwiastego ma korzystny wpływ na serce, układ pokarmowy, mięśnie i kości. Oczyszcza ciało z toksyn, ułatwia przemianę materii, pomaga w kontrolowaniu wagi oraz odbudowuje mikroflorę jelit. Może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi i poziomu „złego” cholesterolu. Zapobiega cukrzycy. Przyczynia się też do wzmocnienia odporności. Zawartość witaminy C, miedzi i żelaza, sprawia, że ma także korzystny wpływ na włosy.

Topinambur w kuchni

Słonecznik bulwiasty przyrządza się na wiele sposobów. Na surowo sprawdzi się jako składnik sałatek, zwłaszcza w połączeniu z jabłkiem, orzechami i miodem. Delektować się nim można również w postaci puree. Wyśmienicie smakuje też pieczony z ziołami i doprawiony słodką śmietaną. Można z niego zrobić także pyszną zupę. Inspirujących pomysłów warto szukać na blogach i w starych książkach kucharskich. Topinambur kupisz w internecie, w sklepach z żywnością ekologiczną i delikatesach, na targach czy bazarach. Na ryku dostępne są również produkty z topinamburu, takie jak mąka czy kawa.

MSK

Powrót 27.11.2016 12:05