Dzień dobry! Co robić żeby nam się lepiej wstawało rano?

Porady
dobrysen

Kiedy zmorą każdego poranka staje się dzwoniący budzik, a człowiekowi towarzyszy wrażenie że przed chwilą dopiero położył się spać, albo że noc była bezsenną udręką, być może wystarczy zmiana kilku codziennych nawyków aby pobudka stała się łatwiejsza.

Spokojne zasypianie zdecydowanie utrudnia człowiekowi stres, a napięcie które towarzyszyło nam przez cały miniony dzień może dodatkowo pogłębiać uczucie zmęczenia i wyczerpania. Doskonałym sposobem na rozładowanie napięcia i stresu związanego z mnogością obowiązków jest wdrożenie wieczornej aktywności fizycznej na kilka godzin przed snem (np. spacer, joga, siłownia, biegi) lub miłe spędzenie czasu w towarzystwie najbliższych. Aktywność na świeżym powietrzu jest pożądana przede wszystkim ze względu na dotlenienie organizmu. Korzystnie na zasypianie wpływa także dokładne wietrzenie pomieszczeń przed snem. Organizm można zrelaksować również dzięki ciepłej kąpieli z użyciem aromatycznych olejków. Ostatni posiłek należy spożyć co najmniej na dwie godziny przed snem, przy czym powinno się unikać produktów ciężkostrawnych i obfitego zajadania się. Kolacja powinna być lekka i złożona z produktów bogatych w wartości odżywcze takie jak witaminy i minerały, a nie tłuszcze i składniki wysoko przetworzone.

Jak wiadomo dieta ma znaczący wpływ na przebieg wszystkich procesów organizmu, łącznie ze snem i prawidłowym wypoczynkiem. Deficyty niektórych składników mineralnych jak magnez powodują ciągłe zmęczenie, kłopoty ze snem, a także rozdrażnienie. Podobnie w przypadku żelaza warunkującego prawidłowe dotlenienie tkanek, dzięki czemu zmęczony organizm lepiej się regeneruje. Niedobór żelaza jest często odpowiedzialny za spadek naszej aktywności, niedotlenienie i pozorne zmęczenie, które jednak nie przekłada się na szybkość zasypiania i jakość snu. Bezsenność i apatia może wynikać także z niedoboru witaminy D. Problem pojawia się szczególnie w okresie jesienno – zimowym, kiedy praktycznie nie występuje ekspozycja skóry na światło słoneczne, pod którego wpływem organizm może tą witaminę syntezować. Dlatego nie bez znaczenia dla jakości snu i wypoczynku jest zaopatrzenie organizmu w potrzebne witaminy i minerały.

Unikajmy alkoholu! Wysoko procentowe trunki mimo, że pozornie wydawać się może ułatwiają zasypianie to w ciągu nocy zdecydowanie osłabiają jakość snu. Człowiek rozbudza się i staje się niespokojny, a rano dokucza mu przez to ból głowy. Niekorzystne dla układu nerwowego jest też zasypianie przy włączonym telewizorze. Silne rozbłyski światła telewizyjnego mogą wzmagać podrażnienie zmęczonych po całym dniu zmysłów i nerwów, przez co rozbudzamy się w ciągu nocy.

Kluczowa dla właściwego wypoczynku jest właściwa ilość snu. Dorosły człowiek aby wypocząć powinien przespać około ośmiu godzin.

W czasie snu następuje regeneracja całego organizmu, odświeża się pamięć, wzmacnia odporność, a wypoczęty człowiek budząc się o poranku jest pełen energii i zapału do pracy.

Powrót 06.02.2018 10:07