Do czego nam są potrzebne witaminy z grupy B?

Porady
witaminyzgrupyBsze

Witaminy, pomimo iż nie pełnią roli budulca organizmu oraz nie są źródłem energii, należą do związków niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Wpływają na prawidłowy przebieg wszystkich przemian w naszym ciele, ponieważ wchodzą w skład enzymów, które są odpowiedzialne za zachodzące w nim reakcje. Najprościej tłumacząc bez witamin nie jesteśmy w stanie prawidłowo się rozwijać i cieszyć zdrowiem.. Najczęściej witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach lub w wodzie i tu zaliczymy wit. z grupy B. Konsekwencją jest szybkie wchłanianie tych witamin, ale jednocześnie również szybkie usuwanie z organizmu np. z moczem, potem. W związku z czym nie są one magazynowane w naszym organizmie (poza wit. B12 w małych ilościach), stąd łatwiej o niedobory. Ponieważ nie kumulują się w organizmie, rzadko dochodzi do przedawkowania, chociaż takie przypadki też występują. Jednak najczęściej są spowodowane błędami w suplementacji. Co ciekawe, w przypadku witamin z gr. B, pojawienie się niedoborów jednej z nich bardzo często pociąga za sobą braki kolejnych. Warto pokrótce zapoznać się z funkcjami jakie pełnią poszczególne witaminy z grupy B  w naszym organizmie.

  • witamina B1 (tiamina) – wpływa na prawidłowe działanie i regenerację układu nerwowego, odczuwanie bólu, gojenie się ran, oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy i pokarmowy. W przypadku niedoborów obserwuje się zmęczenie, senność, problemy z koncentracją i pamięcią, zmiany skórne.
  • witamina B2 (ryboflawina) – również wspomaga działanie układu nerwowego, immunologicznego oraz narządu wzroku. Zapewnia prawidłowy stan skóry, paznokci, włosów. Kiedy brakuje jej w naszym organizmie dochodzi do pojawienia się zmian w obrębie skóry i błon śluzowych, np. zajadów, stanów zapalnych, wypadania włosów.
  • witamina B3 (witamina PP, niacyna) – wpływa na poziom cukru we krwi, uczestniczy w syntezie hormonów płciowych, zapewnia prawidłowe działanie układu nerwowego, zdrowy stan skóry. Zbyt mała ilość prowadzi do problemów skórnych oraz neurologicznych.
  • witamina B5 (kwas pantotenowy) –  wpływa na prawidłowy stan skóry i błon śluzowych. Bierze udział w syntezie cholesterolu, powstawaniu przeciwciał.
  • witamina B6 (pirydoksyna) – wpływa na odporność naszego organizmu, jest niezbędna w syntezie hemoglobiny. Niedobory prowadzą rozwoju anemii, częściej dochodzi do infekcji
  • witamina B7 (witamina H, biotyna) – wpływa na prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci.
  • witamina B9 (kwas foliowy) – podczas ciąży zapewnia prawidłowy rozwój płodu, u osób dorosłych wspomaga m. in. układ krwiotwórczy. Gdy brakuje jej w naszym organizmie wzrasta ryzyko rozwoju anemii, zmian w układzie sercowo-naczyniowym, u kobiet w ciąży ryzyko poronienia bądź trwałego uszkodzenia płodu.
  • witamina B12 (kobalamina) – bierze udział w produkcji krwinek czerwonych oraz wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. W przypadku niedoborów dochodzi do rozwoju anemii złośliwej, wzrasta także ryzyko wystąpienia zawału serca czy udaru mózgu.
Powrót 16.10.2018 8:21