Dlaczego warto jeść truskawki?

Ciekawostki
dlaczegowartojesctruskawki

Końcówka wiosny i początek lata to sezon zbioru naszych rodzimych truskawek. Polskie truskawki możemy rozpoznać zarówno po wybarwieniu jak i wielkości. Z racji nieco surowszych warunków klimatycznych niż te panujące w południowo- zachodniej Europie skąd pochodzą importowane owoce nasze truskawki są nieco mniejsze i jaśniejsze. Mniejsza ilość światła słonecznego sprawia, że owoce wybarwione są raczej na jasno- czerwono, są też nieco mniejsze, ale ich struktura jest znacznie bardziej jędrna, a ponadto są bardziej soczyste. Cena może być także nieznacznie wyższa, bowiem za sprawą warunków klimatycznych zbiory zwykle są mniejsze niż na zagranicznych plantacjach.

Co ciekawe, symbolizujące początek lata truskawki zostały wyhodowane przez botaników przez skrzyżowanie ze sobą różnych gatunków dziko rosnących w lasach poziomek. Te malutkie, pokrewne truskawkom owoce od zawsze zachwycały swym smakiem, jednak ze względu na rozmiary ich hodowla była słabo opłacalna, a zbieranie bardzo żmudnym zajęciem.

Truskawki należą do owoców, o krótkim terminie przydatności i w postaci świeżej można je przechować co najwyżej do kilku dni. W zamian za to świeże owoce gwarantują nam porcje cennych witamin i składników mineralnych, dlatego warto włączyć te owoce w dietę. Dojrzałe owoce zawierają znaczne ilości witaminy C (około 60 mg/ 100 g owoców), wapń, żelazo, potas, magnez i fosfor. Do dziś krąży opinia, że truskawki pomagają przy anemii. Owoce zawierają znaczne ilości przeciwutleniaczy, będących kwasami i barwnikami ujawniającymi się zarówno w smaku jak i wyglądzie truskawek.

Truskawki pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi, zapobiegając miażdżycy i chorobom układu sercowo- naczyniowego, wspomagają układ odpornościowy organizmu, a dzięki wysokiej zawartości pektyn regulują perystaltykę jelit. Niemal w 90 procentach owoce te składają się z wody, która stymuluje pracę nerek, a kwasy organiczne w nich zawarte pobudzają pracę układu pokarmowego przeciwdziałając otyłości.

Truskawki skutecznie bronią się, przed zarzutem odnośnie wysokiej zawartości cukru, mają niski indeks glikemiczny, a zawarta w nich fruktoza nie powoduje skoku poziomu insuliny we krwi.

Bez obaw sięgajmy zatem po truskawki, którymi dzięki dużej ilości słońca obdarowała nas w tym sezonie natura. Kupujmy owoce u znanych lokalnych sprzedawców i dokładnie myjmy, aby uniknąć  narażenia organizmu na szkodliwe środki ochrony roślin!

Powrót 15.06.2018 4:34