Dieta dziecka z anemią

Dieta
dietadzieckazanemiaszelazo

Anemia jest schorzeniem, które dotyczy zarówno dzieci jak i dorosłych. Najczęstszą przyczyną jest niedobór żelaza skutkujący tym, iż nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować zdrowych krwinek czerwonych. Do powstawania niedoborów głównie prowadzi dieta uboga w ten pierwiastek oraz w witaminy ułatwiające jego wchłanianie. W przypadku stwierdzenia anemii u dziecka niezwykle ważna jest odpowiednia dieta, pomagająca uzupełnić niedobory. Sprawdzi się ona również jako prewencja mająca na celu uchronienie dziecka przed rozwojem niedokrwistości.

W przypadku niemowląt przeważnie pomiędzy 3 a 6 miesiącem pojawia się tzw. anemia fizjologiczna, która jest naturalnym procesem. Jest to okres kiedy poziom hemoglobiny jest niski, jednak nie wymaga leczenia. Organizm po początkowej wysokiej zawartości dostosowuje się do obniżonej wartości i prawidłowo produkuje krwinki czerwone. Jednak nie kontrolowany może przejść w stan chorobowy. Zwłaszcza u niemowląt karmionych tylko naturalnie. Również wcześniaki oraz noworodki, których mamy cierpiały na anemię są bardziej narażone. Dlatego przed ukończeniem pierwszego roku życia, wskazane jest wyeliminowanie z diety dziecka mleka krowiego, które utrudnia wchłanianie żelaza. Niektórzy postulują aby nie podawać mleka krowiego do ukończenia 2, a nawet 3 lat (co m. in. sprzyja rozwojowi alergii). Ponieważ dieta małych dzieci jest bardziej ograniczona mamy mniej możliwości. Jeżeli dziecko nie jest karmione piersią zaleca się podawanie mleka modyfikowanego wzbogacanego żelazem. Po 6 miesiącu warto wprowadzić dodatkowe posiłki aby uniknąć wspomnianych niedoborów. Zaleca się podawanie pokarmów bogatych w żelazo, takich jak: żółtka jaj, mięso (drób oraz czerwone mięso) i ryby, buraki, brokuły, korzeń pietruszki, zielony groszek.  Warto podawać produkty zawierające dużo wit. C, która ułatwia przyswajanie żelaza. Starać się aby dziecko spożywało mięso razem z warzywami bądź sokami. Po 8 miesiącu życia można włączyć sok z kiszonej kapusty, po 9 sok z czarnej porzeczki, po roku natomiast sok z pomarańczy, truskawek. Kiedy dziecko skończy 10 miesięcy do posiłków warto dodawać natkę pietruszki. Dobrze gdyby produkty zbożowe podawane po 1 roku życia były wzbogacane żelazem.

W przypadku starszych dzieci możliwość urozmaicenia diety jest o wiele większa. Poza opisanymi produktami należy włączyć do jadłospisu warzywa z zielonymi liśćmi (szpinak, sałata), paprykę, rośliny strączkowe (fasola, groch), orzechy (dużo żelaza zawierają pistacje), nasiona (sezam, słonecznik), suszone morele, rodzynki oraz pieczywo razowe. Należy pamiętać, iż nasiona roślin strączkowych, orzechy oraz zboża zawierają także fityniany, które utrudniają wchłanianie żelaza dlatego układając plan diety trzeba brać ten aspekt pod uwagę. Ponadto wskazane jest ograniczenie picia herbaty ze względu na obecność tanin oraz spożycie szczawiu, rabarbaru, botwiny ze względu na szczawiany, gdyż obie substancje również hamuje wchłanianie żelaza. Podobnie wygląda sytuacja z produktami z pełnego przemiału (pieczywo, makarony), kaszami oraz produktami bogatymi w wapń. Na koniec warto zapamiętać, iż żelazo pochodzenia zwierzęcego wchłania się lepiej niż pochodzenia roślinnego co również powinno mieć znaczenie podczas układania jadłospisu dla dziecka z anemią.

Powrót 18.07.2018 21:18