Czy groch i fasola mogą być Twoim sprzymierzeńcem w racjonalnej diecie?

Dieta
grochzfasolaszelazo

Chociaż tytuł artykułu wyraźnie sugeruje, że tym razem skupiać będziemy się tylko na fasoli oraz grochu, nie należy zapominać, że cenne właściwości odżywcze charakteryzują także innych przedstawicieli grupy roślin strączkowych jak np. bób, ciecierzycę, soję czy soczewicę. Pomimo, że gatunki tych roślin spożywane były przez człowieka niemalże od zarania dziejów, obecnie również zajmują coraz istotniejsze miejsce w naszej codziennej diecie.

W starożytności (głównie w Egipcie i w Grecji) fasola uchodziła za symbol życia. Ten zaszczytny tytuł przypadł jej bynajmniej bez powodu. Rośliny strączkowe są bowiem jednym z największym źródeł białka roślinnego, którego wartość odżywcza znacznie przewyższa wartość białek i aminokwasów pochodzących ze zbóż. Co prawda nie dorównują pod tym względem produktom pochodzenia zwierzęcego (bowiem nie zawierają pełnego zestawu aminokwasów), ale wśród roślin niewątpliwie wiodą prym. Zawartość białka roślinnego w większości roślin strączkowych waha się pomiędzy 20 a 35 proc. Wyjątkiem jest tutaj soja, gdzie zawartość tego najważniejszego materiału budulcowego może przekraczać nawet 50 proc.

Groch i fasolę cechuje również wysoka zawartość błonnika. Składnik nie ulega wchłanianiu w jelicie cienkim, przez co przyczynia się do zwiększenia objętości treści przechodzącej przez przewód pokarmowy. Nie bez przyczyny więc wielu dietetyków zaleca, aby rośliny strączkowe stanowiły ważny składnik diety dla osób cierpiących na zaparcia. Oczywiście, wszystko pod warunkiem, że spożywane będą z umiarem. Należy bowiem pamiętać, że wszystkie rośliny strączkowe mogą przyczyniać się do wzdęć, uczucia ciężkości, zgagi, bólów brzucha czy nadmiernej ilości gazów jelitowych. Dolegliwości te nasilają się szczególnie u osób z istniejącymi już zaburzeniami przewodu pokarmowego np. zespołem jelita drażliwego czy chorobą refluksową.

Mało kto wie, ale groch i fasola zawierają także dużą liczbę innych składników pokarmowych. Szczególnie istotna wydaje się wysoka zawartość witamin z grupy B, magnezu, cynku, manganu czy żelaza. Obecność tego ostatniego pierwiastka może być szczególnie korzystna dla osób z objawami anemii lub z czynnikami ryzyka tej choroby. Ciekawym (ale też niedrogim i całkiem smacznym) rozwiązaniem dla tej grupy może być… sałatka z fasolą, z dodatkiem papryki, natki pietruszki i soku z cytryny. Pamiętajmy bowiem, że żelazo wchłaniane jest znacznie lepiej, kiedy w pobliżu znajduje się witamina C, a tej przecież nie brakuje w wymienionych składnikach.

Powrót 15.11.2018 10:14