Co wpływa na regenerujący sen?

Ciekawostki
regeneracjawesnieszelazo

Prawidłowy i zdrowy sen jest czynnikiem kluczowym dla odpowiedniej regeneracji organizmu zmęczonego nadmiarem pracy i obowiązków jakie towarzyszą współczesnemu człowiekowi. Często zauważamy, że pomimo zgodnej z zaleceniami podręczników długości snu, rano wstajemy zmęczeni jak po bezsennej nocy, a w ciągu dnia zamiast skupienia i aktywności dopada nas senność i apatia. Bywa również tak, że wielokrotnie w ciągu nocy budzimy się, albo leżąc w łóżku nawet kilka godzin czekamy na sen.

Aby poprawić jakość snu powinniśmy wdrożyć kilka prostych zasad, które pomogą by nasz sen był nieprzerwany, głęboki i regenerujący. Człowiek w średnim wieku potrzebuje około 7-8 godzin snu na dobę, przy czym oprócz czasu należy zadbać także o miejsce i warunki zasypiania. Wygodny materac dopasowany do wzrostu i wagi oraz wyciszone pomieszczenie to elementy bez których nie ma mowy o dobrym śnie i dobrym samopoczuciu w ciągu dnia. Nie powinniśmy także przenosić miejsca pracy do sypialni, a wieczorne „leżenie” w łóżku z laptopem, lub jasno świecącym telefonem, zamiast uspokoić przeważnie rozbudza organizm.

Na higienę snu wpływa odpowiednio dobrana do pory dnia aktywność fizyczna. Najlepszą porą na ćwiczenia typu aerobik lub siłownia jest późne popołudnie, a na 2 do 3 godzin przed snem powinniśmy unikać intensywnego wysiłku. Pomocne mogą za to okazać się ćwiczenia relaksujące jak joga czy medytacja. Odprężająco działa także ciepła (nie gorąca), spokojna kąpiel z użyciem olejków eterycznych, lub relaksujący prysznic, a wprowadzony nastrój w postaci przyciemnionego oświetlenia pozwoli ukoić zmysły.

Zbawienne dla jakości snu jest zapewnienie odpowiedniej ilości tlenu w pomieszczeniu. Latem przyjemnie śpi się przy otwartym oknie, a kiedy temperatura na zewnątrz na to nie pozwala zabiegiem wręcz koniecznym jest wietrzenie sypialni. Jakość powietrza w naszych sypialniach nie pozostaje bez znaczenia, bowiem ciągłe odczucie przemęczenia jest często symptomem niedotlenienia organizmu.

Problemom z zasypianiem sprzyja przejadanie się oraz spożywanie alkoholu. Wydawać by się mogło, że po obfitym posiłku człowiek staje się senny i ociężały i z zaśnięciem nie powinno być problemów. Tymczasem bezpośrednio po kolacji pobudzony do pracy zostaje układ pokarmowy, to z kolei utrudnia wyciszenie całego organizmu. Obfite posiłki i duże ilości spożywanych płynów powodują też dyskomfort w postaci uczucia pełności w brzuchu, a następnie wymuszają wybudzenie i wizyty w toalecie. Ostatni posiłek najlepiej spożyć 2 do 3 godzin przed snem. Osoby zestresowane w nadziei na spokojny sen sięgają czasem po kieliszek i choć alkohol pozwala pozornie rozładować napięcie, to nie pomaga w wysypianiu się. Początkowo organizm staje się senny jednak w dalszym etapie rozbudza się m in. przez wahania ciśnienia krwi.

Pomocne dla zapewnienia właściwej higieny snu jest wyrobienie pewnych zdrowych nawyków, a więc jedzenie odpowiednio wcześniej, podejmowanie aktywności fizycznej w ciągu dnia, która wzmaga fizyczne zmęczenie, wietrzenie sypialni przed snem oraz rozładowanie napięcia i ukojenie nerwów czemu sprzyja spokojna muzyka, literatura, obecność osób bliskich i ogólne wyciszenie.

Powrót 27.09.2018 11:47