Bataty- słodkie ziemniaki

Dieta
bataty

Bataty nazywane także słodkimi ziemniakami to doskonała alternatywa dla tradycyjnych ziemniaków podawanych do obiadu lub kolacji. Nazwa systematyczna tego warzywa to wilec ziemniaczany (Ipomoea batatas). Do Europy słodkie ziemniaki zostały sprowadzone najprawdopodobniej już przez Krzysztofa Kolumba i mimo wielu zalet wciąż nie są tak popularne jak tradycyjne.

Roślinę uprawia się głównie w tropikalnych strefach klimatycznych i przyjmuje ona kształt pnącza wytwarzającego podziemne bulwy korzeniowe o wadze nawet do 3 kilogramów. Gromadzące substancje zapasowe bulwy mogą w zależności od odmiany różnić się kolorem skórki i miąższu. Kolor miąższu już na pierwszy rzut oka zdradza konsumentowi zawartość barwników (szczególnie beta karotenu) będących przeciwutleniaczami. Słodkie ziemniaki posiadają niski indeks glikemiczny. Należą do produktów bogatych w węglowodany złożone, wolno wchłaniane przez organizm i nie wywołujące gwałtownych skoków zawartości glukozy we krwi, przy czym zapewniają długotrwałe uczucie sytości. Ponadto jeden batat w zupełności wystarczający na jedną porcję obiadową zawiera do 6 gram błonnika (około 25% dziennego zapotrzebowania). Bataty są cennym źródłem witaminy A, grupy B oraz C, E i K, a także minerałów takich jak: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas i cynk.

Na naszych stołach ten rodzaj ziemniaka jest wciąż mało popularny, pomimo iż zawiera znacznie więcej pożądanych wartości odżywczych niż klasyczne ziemniaki. Bataty spożywa się po obraniu ze skórki i ugotowaniu lub upieczeniu. Ciekawą propozycję mogą także stanowić frytki z batatów. W odróżnieniu od ziemniaków, bataty znajdują zastosowanie jako dodatek zarówno w daniach wytrawnych jak i deserach (np. słodki koktajl z batata). Warzywo posiada wyraźniejszy smak, który można opisać jako połączenie klasycznego ziemniaka ze znacznie słodszą od niego marchewką.

Obecnie bataty dostępne są niemalże na każdym bazarze i w większości marketów, wobec czego warto włączyć je w naszą dietę. Po obraniu ze skórki mniejsze sztuki można gotować w całości, zaś większe warto przekroić. Czas gotowania wynosi około 30 minut (również na parze). Wykorzystać można także wodę pozostałą po gotowaniu warzyw, bowiem zawiera ona wartości odżywcze, które produkt utracił podczas obróbki cieplnej. Woda może być użyta do przygotowania zupy lub sosu. Dla lepszego wchłaniania „bezmiaru” beta karotenu słodkie ziemniaki podawać można skropione rozpuszczonym masłem lub olejem kokosowym.

Smacznego!

Powrót 28.05.2018 9:17