7 suszonych źródeł żelaza

Dieta
sliwki-suszone

Częstsze sięganie po suszone owoce to łatwy sposób na zwiększenie obecności żelaza w diecie. Ale nie tylko. Dowiedz się, jakie jeszcze właściwości zdrowotne mają „pomarszczone”.

1. Daktyle

Dostarczą Ci dużej ilości żelaza, magnezu i potasu. Znajdziesz w nich także witaminy: A, C, E i z grupy B. Są też źródłem boru, który wpływa na funkcjonowanie gospodarki wapniowej organizmu. Zawierają również naturalne salicylany (związki działające podobnie do aspiryny). Dlatego ich jedzenie może działać przeciwbólowo i przeciwzapalnie oraz zapobiegać tworzeniu się zakrzepów.  Podobnie jak inne suszone, dobrze działają na perystaltykę jelit. Uważane są za doskonałą przekąskę dla sportowców.

2. Morele

Zawierają żelazo, beta-karoten (przekształcany przez nasz organizm w witaminę A), witaminę C, wapń, fosfor, bor i rekordową ilość potasu. Są również źródłem likopenu – antyoksydantu, który chroni organizm przed wolnymi rodnikami. Dzięki tym składnikom ich jedzenie pozytywnie wpłynie na Twój wzrok i stan skóry. Podniesie też odporność i może być pomocne przy walce z anemią. Wybierając suszone morele, nie kieruj się atrakcyjnością koloru. Zdrowsze są te brązowe – niesiarkowane.

3. Rodzynki

Znajduje się w nich potas, jod, bor, magnez i żelazo. Ponieważ zawierają potrzebny kościom wapń, powinni po nie sięgać zarówno dorośli, jak i dzieci. Są też źródłem resweratrolu o działaniu przeciwutleniającym (neutralizującym szkodliwe dla organizmu wolne rodniki). Obniża on poziom cholesterolu i chroni przed chorobami serca. Dzięki zawartości witamin z grupy B, jedzenie rodzynek poprawi Twój nastrój i doda Ci energii.

4. Śliwki

Skarbnica błonnika. Zawierają też potas, który pozytywnie wpływa na pracę serca. Działają moczopędnie, wzmacniają układ odpornościowy i oczyszczają organizm z toksyn. Dzięki zawartości witamin A, C i E, mają także właściwości odmładzające i upiększające. Z uwagi na sporą zawartość żelaza, fosforu, wapnia, magnezu i witamin z grupy B, ich jedzenie może pomóc przy niedokrwistości. Są też dobrą przekąską dla wegetarian.

5. Figi

Są bogate w potas, magnez, żelazo, fosfor, wapń, witaminy z grupy B oraz wspomagający trawienie błonnik (mają go najwięcej spośród suszonych owoców). Znajdujące się w nich witaminy C i E chronią organizm przed wolnymi rodnikami oraz wpływają na zdrowy i młody wygląd. Figi są także źródłem cynku, który działa korzystnie m. in. na funkcjonowanie układu odpornościowego oraz na stan włosów skóry i paznokci.

6. Jabłka

Dzięki dużej zawartości błonnika, ich jedzenie pomaga w trawieniu oraz obniżaniu poziomu „złego” cholesterolu. W suszonych jabłkach znajdują się też witaminy: A, C, z grupy B oraz żelazo, potas, miedź, magnez i selen. Są także źródłem kwercetyny. Dzięki temu przeciwutleniaczowi, ich chrupanie wzmocni Twoje serce i poprawi krążenie. Sięgaj po nie także dlatego, że łagodzą niestrawność oraz inne dolegliwości układu pokarmowego.

7. Jagody goji

Uważane za jeden z najzdrowszych pokarmów na świecie. Słyną z właściwości przeciwstarzeniowych, co związane jest z wysoką zawartością przeciwutleniaczy chroniących nasz organizm przed wolnymi rodnikami. Znajdują się w nich witaminy: C, z grupy B oraz wapń, żelazo, selen, cynk, miedź, fosfor i flawonoidy. Wykorzystywane są w walce z wieloma dolegliwościami. Dzięki bardzo dużej zawartości luteiny, korzystnie wpływają na wzrok. Rekomenduje się je osobom zestresowanym i z obniżoną odpornością.

Pamiętaj, że – ze względu na dużą zawartość cukru – z suszonymi nie należy przesadzać. A Ty na które „pomarszczone” masz najczęściej ochotę?

MSK

 

Powrót 31.03.2016 8:14