7 przypraw bogatych w żelazo

Dieta
Flower crocus and dried saffron spice isolated on white background.

Oto lista superprzypraw, które pomogą Ci dbać o zdrowie i urodę. Ich dobroczynne właściwości wiążą się m.in. z zawartością żelaza, które zapobiega anemii. Sprawdź, co jeszcze w sobie kryją.

1. Oregano

Jest jedną z podstaw zdrowej diety śródziemnomorskiej. Co zawiera? Ważne składniki oregano, kwas rozmarynowy, tymol i karwakrol mają działanie przeciwdrobnoustrojowe. Są również przeciwutleniaczami, które „wymiatają” z organizmu wolne rodniki. Te ostatnie przyczyniają się do przedwczesnego starzenia i wielu chorób przewlekłych, włącznie z nowotworami. Oregano jest bogate w inne witaminy i związki o właściwościach przeciwutleniających, m. in. beta-karoten, luteinę, zeaksantynę, kwercetynę oraz witaminy C i E. Znajdziesz w nim błonnik, witaminy: z grupy B, K oraz potas, wapń, mangan, miedź i magnez. Jest w nim także obecna imponująca ilość żelaza (44 mg/100 g). Składniki te sprawiają, że oregano ma m. in. działanie przeciwobrzękowe, odkażające, przeciwkaszlowe i przeciwzapalne. Wpływa na poprawę trawienia i wzmocnienie odporności. Jedzenie przyprawy pomoże Ci też oczyścić organizm oraz wzmocni kości i serce. Olejek z oregano m. in. łagodzi podrażnienia i infekcje skórne. Pomaga również rosnąć włosom i działa przeciwłupieżowo.

2. Kurkuma

Jest uważana za superżywność. Najważniejszym składnikiem kurkumy jest kurkumina – fitozwiązek o właściwościach przeciwutleniających. Ma ona działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne, chroni układ odpornościowy. Przyprawa zawiera też błonnik, olejki lotne oraz żywice. Jest bogatym źródłem witaminy C i witamin z grupy B. Znajdziesz w niej również dużo żelaza (41,42 mg /100 g), które pomaga m. in. w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Są w niej obecne także inne minerały, w tym potas (aż 2525 mg/100 g!), wapń, mangan, miedź, cynk (4,35 mg/100 g) i magnez. Dzięki takim składnikom, kurkuma działa przeciwzapalnie, oczyszcza organizm, wpływa korzystnie na układ pokarmowy, serce i mózg. Ponadto poprawia nastrój. Stosowana zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie pomaga zachować młody wygląd. Działa przeciwbakteryjnie, wyrównuje koloryt skóry i poprawia jej elastyczność. Łagodzi swędzenie skóry głowy i łupież. Jest też używana jako barwnik i substancja konserwująca.

3. Tymianek

Ceniony w medycynie ludowej i przemyśle farmaceutycznym. Zawiera olejek eteryczny, którego składnikiem jest tymol o właściwościach antyseptycznych. Znajdziesz w nim również witaminy: z grupy B, A, C, K, E, przeciwutleniacze, potas, wapń, mangan, magnez, selen oraz dużo żelaza (w 100 g świeżych liści znajduje się 17,45 mg tego pierwiastka). Na skutek tego, jedzenie tymianku pomaga wzmacniać układ odpornościowy i serce. Przyprawa ma także właściwości przeciwbólowe i uspokajające. Łagodzi również problemy żołądkowe i trawienne. Ponadto działa odkażająco. Tymianek jest składnikiem wielu syropów na kaszel suchy, chrypkę czy trudności w odkrztuszaniu. Znajduje też zastosowanie jako dodatek do kąpieli ziołowych, które działają odmładzająco. Olejek tymiankowy ma właściwości antybakteryjne, może być używany przy w trądziku. Działa przeciwgrzybiczo. Stymuluje wzrost włosów. Uwaga, nie wolno stosować czystego olejku, ponieważ jest trujący! Większe ilości tymianku nie powinny być podawane kobietom w ciąży.

4. Kardamon

Należy do najdroższych przypraw na świecie. Zawiera 4-8 proc. lotnego olejku kardamonowego. Znajdziesz w nim również błonnik, witaminy: z grupy B i C. To także bogate źródło składników mineralnych, takich jak potas (1119 mg/100 g), wapń, magnez, miedź, żelazo (13,97 mg/100 g), mangan, fosfor i cynk. Ten ostatni mikroelement m. in. wpływa na dobrostan skóry, włosów i paznokci. Jest także potrzebny, aby nasz układ odpornościowy mógł funkcjonować na wysokich obrotach. Kardamon stosuje się zarówno w postaci proszku, jak i olejku. Przyprawa wpływa korzystnie na układ pokarmowy, moczowy i sercowo-naczyniowy. Zaleca się ją w celu oczyszczenia organizmu, poprawy łaknienia i przy bólach głowy. Ponadto kardamon ma właściwości przeciwstarzeniowe, pomaga w usuwaniu zmarszczek i plam starczych. Sprawia, że włosy są mocne i pełne blasku. Ma również wpływ na poprawę nastroju. Jest uznawany za afrodyzjak.

5. Szafran

Szafran uprawny (Crocus sativus) to najdroższa przyprawa świata. Czemu zawdzięcza właściwości zdrowotne? Zawiera olejki lotne, m. in. safranal, który odpowiada za jego smak i ma właściwości przeciwutleniające. Znajdziecie w nim również inne antyoksydanty, w tym krocynę, zeaksantynę, likopen, alfa- i beta-karoten. Te ważne przeciwutleniacze wzmacniają układ odpornościowy i pomagają chronić organizm przed nowotworami. Szafran jest również bogaty w wiele istotnych witamin: C, kwas foliowy, niacynę (B3) i ryboflawinę (B2). Obecne są w nim także liczne składniki mineralne, takie jak miedź, potas, wapń, mangan, selen, cynk i magnez. Jest skarbnicą żelaza (11,10 mg/100 g). Dzięki zawartości wymienionych składników, jedzenie szafranu pomaga wzmocnić odporność i kości, korzystnie wpływa na układ oddechowy, sercowo-naczyniowy i trawienie. Przyprawa ma również właściwości przeciwbólowe, poprawia nastrój i jakość snu. Sięgaj po nią także w przypadku anemii. Uważana za afrodyzjak. Nie zaleca się jej kobietom w ciąży.

6. Cynamon

Znajdziesz w nim olejek eteryczny , który ma silne właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Cynamon jest również zasobny w witaminy: A i z grupy B oraz związki o działaniu antyoksydacyjnym. Jest w nim również obecny potas, wapń, mangan, cynk i magnez. To także dobre źródło żelaza (8,32 mg/100 g). Dzięki tym składnikom, cynamon wpływa korzystnie na żołądek i apetyt. Herbatkę z jego dodatkiem zaleca się jako napój pobudzający krążenie i wywołujący poty. Proszek cynamonowy z mlekiem jest środkiem przeciwko biegunce. Przyprawa jest zalecana osobom odchudzającym się i chorującym na cukrzycę. Cynamon stosowany zewnętrznie odkaża zranienia i skaleczenia. Olejek łagodzi ukąszenia owadów i działa przeciwbólowo. Przyprawa znajduje się na pierwszym miejscu skali ORAC. Mierzy się w niej pojemność antyoksydacyjną, czyli skuteczność w walce z wolnymi rodnikami. Najbardziej wartościowy dla zdrowia jest cynamon cejloński, z wyglądu przypominający cygaro.

7. Gałka muszkatołowa

Znana od starożytności. Ta popularna przyprawa ma wiele walorów zdrowotnych. Zawdzięcza je zawartości olejków lotnych (m. in. mirystycyny i eugenolu) oraz witamin: C i z grupy B. W gałce muszkatołowej obecny jest też beta-karoten i inne przeciwutleniacze, które wyszukują oraz unieszkodliwiają wolne rodniki i chronią nas przed wieloma chorobami. Przyprawa to również źródło błonnika i składników mineralnych, takich jak miedź, wapń, mangan, żelazo (3,04 mg/100 g), magnez czy cynk. Jest także zasobna w potas, który pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi (350 mg/100 g). W konsekwencji tego, jedzenie gałki muszkatołowej pomaga w łagodzeniu niestrawności i detoksykacji organizmu. Ponadto przyprawa wzmacnia odporność, zwalcza nieświeży oddech, łagodzi problemy ze snem i korzystnie wpływa na mózg. Ma właściwości przeciwbólowe i upiększające. Obniża ciśnienie krwi. Jest także uznawana za afrodyzjak. Uwaga, spożywana w większych ilościach może zaszkodzić!

MSK

Powrót 15.07.2016 8:56